Obserwuj
Tytuł badania: |
Too young to leave the nest? The effects of school starting age |
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Sandra E. Black, Paul Devereux, Kjell G. Salvanes |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były długoterminowe konsekwencje wieku rozpoczęcia nauki szkolnej (w postaci m.in. zarobków osiąganych w dorosłym życiu). W badaniu ograniczono się do europejskich danych na temat zarobków osób w wieku 24-35 lat. W grupie tej około 94% populacji posiada jakieś przychody. Dla ułatwienia przyjęto, że zarobki zależą od dwóch czynników – dostępności pracy oraz wysokości pensji. Wśród osób znajdujących się bliżej granicy 24 lat większe znaczenie ma zwykle dostępność pracy, a wśród starszych osób – wysokość zarobków. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić zależność, zgodnie z którą im wyższy wiek rozpoczęcia nauki szkolnej, tym niższe zarobki badanych w wieku do 30 lat. Zależność ta wystąpiła w grupie zarówno kobiet, jak i mężczyzn. W wieku 30 lat wpływ wieku rozpoczęcia nauki na zarobki maleje niemal do zera, a wspomniana zależność jest prawie zawsze nieistotna statystycznie. |
Author's Keywords: |
children, school starting age, IQ scores, starting age |
Deskryptory TESE: |
Norwegia, czas trwania obowiązku szkolnego, wiek wstępowania do szkoły, rynek pracy, kariera zawodowa, wiek, Europa |
TESE descriptors: |
Norway, duration of compulsory education, school starting age, labour market, career, age, Europe |
Publikacje: |
- Black, S.E., Devereux, P.J. i Salvanes, K.G. (2008). Too young to leave the nest? The effects of school starting age. Pobrane z http://www.voxeu.org/article/effects-school-starting-age
|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.