BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przekazywanie informacji jako forma komunikowania się dzieci
Instytucja:
Data: 1997
Badacz: Jolanta Sajdera
Abstrakt:

Celem badania było określenie sposobu, w jaki uczniowie przekazują sobie informacje oraz czy jest to zależne od pozycji zajmowanej przez dziecko w grupie rówieśniczej. Badaniem objęto dobranych losowo 193 uczniów sześcioletnich z najstarszych grup przedszkolnych w siedmiu krakowskich przedszkolach. Badanie przebiegało dwuetapowo. W pierwszym etapie przeprowadzono test socjometryczny uzupełniony wywiadem kierowanym z nauczycielkami poszczególnych grup przedszkolnych. Na tej podstawie wyodrębniono grupę składającą się z 14 dzieci popularnych i 19 dzieci izolowanych, które stanowiły 7% i 10% badanej populacji. W drugim etapie, w odstępie kilku dni, dzieci wykonywały specjalnie przygotowany zestaw 15 sytuacji zadaniowych, badających wyobrażenia twórcze i nietwórcze, oparty na koncepcji obrazów umysłowych J. Piageta i teorii reprezentacji J. Brunera. Wyniki badania ujawniły, że dzieci popularne najczęściej stosowały formy wyrazu ikoniczno-znakowe (43%), a dzieci izolowane – znakowe (58%). W obu grupach najrzadziej występował przekaz symboliczny. Sędziowie kompetentni – trójka sześcioletnich dzieci uczęszczających do przedszkola i nieuczestniczących we wcześniejszych etapach badań – zostali poproszeni o wybranie najbardziej komunikatywnych wyobrażeń stworzonych przez badanych. Okazało się, że obie najczęściej wykorzystywane formy (ikoniczno-znakowa i znakowa) były wysoce komunikatywne, co potwierdziła pełna zgodność sędziów kompetentnych.

Deskryptory TESE: komunikacja werbalna, edukacja przedszkolna, dziecko, relacje interpersonalne, język, umiejętności komunikowania się, kompetencje społeczne, kompetencje językowe
TESE descriptors: verbal communication, pre-primary education, child, interpersonal relations, language, communicative competences, social competences, language skills
Publikacje:
  • Sajdera, J. (1999). Przekazywanie informacji jako forma komunikowania się dzieci. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 467-473.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"