Tytuł badania: |
Przekonania dorosłych na temat seksualności dzieci w wieku przedszkolnym |
Instytucja: |
|
Data: |
[2010] – [2012] |
Badacz: |
Sławomir Pasikowski, Justyna Ratkowska-Pasikowska |
Abstrakt: |
Badania przeprowadzono w celu analizy postawy dorosłych wobec ekspresji seksualności przez dzieci w wieku przedszkolnym. Próbę badawczą stanowili rodzice, nauczyciele oraz wychowawcy szkół lub ośrodków szkolnych (doboru dokonano spośród studentów stacjonarnych, niestacjonarnych i podyplomowych, a także uczestników różnego rodzaju kursów prowadzonych w Akademii Pomorskiej w Słupsku). W pierwszym badaniu uczestniczyło 139 osób (97 kobiet i 39 mężczyzn, trzy osoby nie wskazały płci), w drugim badaniu wzięło udział 114 osób (64 kobiet i 40 mężczyzn, 10 osób nie wskazało płci), a w trzecim badaniu – 100 osób (82 kobiety i 40 mężczyzn, dwie osoby nie podały płci). Do zebrania materiału posłużono się autorskim Kwestionariuszem Przekonań Dorosłych o Ekspresji Seksualnej Dzieci Przedszkolnych (KPESDP). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że ekspresja seksualna dzieci w wieku przedszkolnym postrzegana była przez respondentów jako nieprawidłowość. Jednocześnie wykazano, że ankietowani mężczyźni w porównaniu z kobietami oceniali ekspresję seksualną dzieci w większym stopniu w kategoriach nieprawidłowości. |
Autorskie słowa kluczowe: |
edukacja, seksualność, marginalizacja, okres przedszkolny, dziecięcy rozwój seksualny |
Author's Keywords: |
education, sexuality, marginalization, preschool period, child’s sexual development |
Deskryptory TESE: |
dziecko, postawa, płeć, wychowanie seksualne, opieka nad dzieckiem, wiek, edukacja przedszkolna, rodzice, nauczyciel |
TESE descriptors: |
child, attitude, gender, sex education, childcare, age, pre-primary education, parents, teacher |
Publikacje: |
- Ratkowska-Pasikowska, J. i Pasikowski, S. (2013). Przekonania dorosłych na temat seksualności dzieci w wieku przedszkolnym. Dyskusja i badania w kontekście zagadnienia czynników zagrożenia marginalizacją. Problemy Wczesnej Edukacji, 2(21), 73-89.
|