BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów szkół ponadpodstawowych wobec osób upośledzonych umysłowo
Instytucja:
Data: [1998]
Badacz: Beata Cytowska
Abstrakt:

Celem badania było określenie postaw młodzieży wobec osób upośledzonych umysłowo. Badaniem objęto 174 uczniów klas trzecich szkół zawodowych i LO. Dobór szkół zróżnicowano pod względem miejsca ich usytuowania (duża aglomeracja miejska – Wrocław, małe miasto – Milicz, Rawicz). 64 badanych z Zespołu Szkół Zawodowych w Rawiczu miało możliwość częstego stykania się z osobami o lekkim upośledzeniu umysłowym uczącymi się wraz z nimi. W badaniu wykorzystano ankietę składającą się z 13 pytań. Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że badana młodzież prezentowała niski poziom wiedzy na temat upośledzenia umysłowego. Relatywnie największą wiedzę posiadali uczniowie LO, następnie ZSZ w Rawiczu oraz najmniejszą – uczniowie ZSZ we Wrocławiu. Zasób wiedzy o upośledzeniu umysłowym implikował stosunek do osób nim dotkniętych – większa ignorancja oznaczała na ogół postawę bardziej negatywną i pełną niezrozumienia. Częstość kontaktów z osobami upośledzonymi umysłowo wpływała na kształtowanie się pozytywnych postaw wobec takich osób. Było to widoczne na przykładzie uczniów ZSZ w Rawiczu, z których większość posiadała pozytywne, nawet jeśli nie do końca precyzyjne, wyobrażenia o stanie upośledzenia oraz żywiła życzliwe i sympatyczne odczucia wobec ludzi nim dotkniętych. Nie wykazano zależności między typem środowiska, w jakim kształciła się młodzież, a jej postawą wobec ludzi upośledzonych umysłowo. Uczniowie szkół zasadniczych przeważali wśród osób prezentujących negatywny stosunek do osób upośledzonych umysłowo i stanowili mniejszość wśród badanych o pozytywnym nastawieniu. Wyjątkiem byli tu uczniowie ZSZ w Rawiczu.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, postawa, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, upośledzenie, szkolnictwo średnie, osoby niepełnosprawne, uczeń
TESE descriptors: intellectual disability, attitude, secondary school, vocational school, disability, secondary education, people with disabilities, pupil
Publikacje:
  • Cytowska, B. (1999). Postawy uczniów szkół ponadpodstawowych wobec osób upośledzonych umysłowo. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 273-282.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"