BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec zjawisk subkulturowych
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Dorota Pstrąg
Abstrakt:

Celem badania było ustalenie, jakiego typu postawy wobec grup subkulturowych prezentuje młodzież szkolna. Starano się też odpowiedzieć na pytania: Jakie rozmiary przybiera zjawisko uczestnictwa młodzieży w ruchach subkulturowych w szkołach ponadgimnazjalnych? Jakie formy działalności podejmuje badana młodzież w związku z przynależnością do tego typu grup? W jaki sposób przynależność do grup subkulturowych związana jest z wybranymi właściwościami socjodemograficznymi młodzieży, takimi jak: miejsce zamieszkania, typ szkoły oraz płeć badanych? Które spośród znanych i działających w naszym kraju subkultur cieszą się wśród młodzieży największą popularnością? Jaki poziom wiedzy prezentują badani na temat poszczególnych grup subkulturowych? Jakie motywy, zdaniem badanych, decydują o przystępowaniu młodych ludzi do tego typu grup? Próbę badawczą stanowiło 121 uczniów, w tym 31 dziewcząt oraz 90 chłopców. Badanie przeprowadzono w rzeszowskich szkołach. 36,4% badanych uczęszczało do liceum ogólnokształcącego; 36,45% – do technikum lub liceum profilowanego; 27,2% – do ZSZ. Metodą wykorzystaną w badaniu był sondaż diagnostyczny. Wyniki badania wykazały umiarkowane zainteresowanie wśród badanych uczniów szkół średnich zjawiskami subkulturowymi. Jedynie 28,1% respondentów potwierdziło przynależność do różnych grup. Najliczniejszą subkulturową grupę wśród badanych stanowili szalikowcy (26,5%), następnie: blokersi, dresiarze (17,6%), skinheadzi (11,8%), emo (8,8%), sataniści (8,8%), punki (5,9%), hiphopowcy (5,9%), chuligani (5,9%), rastafarianie (5,9%), metalowcy (2,9%). Dowiedziono, że uczniowie szkoły zasadniczej zawodowej angażowali się w działalność subkulturową częściej niż uczniowie szkoły średniej. Na podstawie badania stwierdzono powierzchowność i fragmentaryczność wiedzy uczniów na temat subkultur. Ich zaangażowanie i formy subkulturowej aktywności ograniczały się do kreowania wizerunku zewnętrznego (tzn. noszenia określonej odzieży i emblematów, słuchania konkretnej muzyki). Jako najważniejsze uzasadnienie przynależności do subkultury 40,5% badanych wskazało poczucie bezpieczeństwa, 38% – presję otoczenia.

Deskryptory TESE: uczestnictwo, zajęcia pozaszkolne, zachowania społeczne, postawa, szkolnictwo średnie, uczeń, wypoczynek, kompetencje społeczne
TESE descriptors: participation, out-of-school-hours provision, social behaviour, attitude, secondary education, pupil, leisure, social competences
Publikacje:
  • Pstrąg, D. (2009). Postawy uczniów szkół ponadgimnazjalnych wobec zjawisk subkulturowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Pedagogika i Psychologia, 5, 243-259.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"