BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących dla dorosłych wobec rynku pracy
Instytucja:
Data: kwiecień 2005 – maj 2005
Badacz: Paweł Czapliński
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Kim są uczniowie liceów ogólnokształcących dla dorosłych? Dlaczego podjęli naukę w tego typu szkole? Jakie są ich aktywność i postawy wobec rynku pracy, zważywszy na fakt, że teoretycznie mogą już na nim funkcjonować od kilku, a czasem od kilkunastu lat? Czy istnieją przestrzenne różnice w postawach i czym są one wywołane? Posłużono się – do zebrania materiału badawczego – kwestionariuszem ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 1078 respondentów. 62,4% uczniów liceów dla dorosłych pochodziło z obszarów zurbanizowanych, zwłaszcza z miast. Nieco ponad połowa respondentów, mimo że nie osiągnęli 25. roku życia, pozostawała na bezrobociu. 46% badanych było przekonanych, że szanse na rynku pracy zwiększa posiadanie średniego wykształcenia. 46,6% wskazywało w tym kontekście na znajomość języków obcych, a 44,8% na obsługę komputera. 80,7% uczniów uważało, że posiadanie świadectwa ukończenia szkoły zwiększy ich atrakcyjność na rynku pracy. Tylko 15,7% badanych sobie przypisywało życiowy sukces. 39,2% respondentów przyznało, że zdobyli pracę dzięki pomocy osób trzecich. 18,9% ankietowanych dostrzegało potrzebę dalszej edukacji. Blisko 70% respondentów deklarowało chęć wyjazdu za granicę i osiągnięcie szybkiego sukcesu finansowego poza krajem. 45,1% badanych uważało, że w założeniu własnej działalności główną przeszkodą są niewystarczające środki finansowe.

Deskryptory TESE: uczenie się przez całe życie, uczeń dorosły, postawa wobec szkoły, rynek pracy, bezrobocie
TESE descriptors: lifelong learning, adult learner, attitude towards school, labour market, unemployment
Publikacje:
  • Czapliński, P. (2006). Postawy uczniów ponadpodstawowych szkół ogólnokształcących dla dorosłych wobec rynku pracy. Przedsiębiorczość – Edukacja, 2, 236-241.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"