Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Kim są uczniowie liceów ogólnokształcących dla dorosłych? Dlaczego podjęli naukę w tego typu szkole? Jakie są ich aktywność i postawy wobec rynku pracy, zważywszy na fakt, że teoretycznie mogą już na nim funkcjonować od kilku, a czasem od kilkunastu lat? Czy istnieją przestrzenne różnice w postawach i czym są one wywołane? Posłużono się – do zebrania materiału badawczego – kwestionariuszem ankiety. Łącznie w badaniu wzięło udział 1078 respondentów. 62,4% uczniów liceów dla dorosłych pochodziło z obszarów zurbanizowanych, zwłaszcza z miast. Nieco ponad połowa respondentów, mimo że nie osiągnęli 25. roku życia, pozostawała na bezrobociu. 46% badanych było przekonanych, że szanse na rynku pracy zwiększa posiadanie średniego wykształcenia. 46,6% wskazywało w tym kontekście na znajomość języków obcych, a 44,8% na obsługę komputera. 80,7% uczniów uważało, że posiadanie świadectwa ukończenia szkoły zwiększy ich atrakcyjność na rynku pracy. Tylko 15,7% badanych sobie przypisywało życiowy sukces. 39,2% respondentów przyznało, że zdobyli pracę dzięki pomocy osób trzecich. 18,9% ankietowanych dostrzegało potrzebę dalszej edukacji. Blisko 70% respondentów deklarowało chęć wyjazdu za granicę i osiągnięcie szybkiego sukcesu finansowego poza krajem. 45,1% badanych uważało, że w założeniu własnej działalności główną przeszkodą są niewystarczające środki finansowe. |