BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy uczniów klas młodszych szkoły podstawowej wobec ludzi starszych i starości
Data: 2008 – 2009
Badacz: Ryszard Kalamarz
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o stosunek wobec ludzi starszych i starości przejawiany przez uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu i ankiety. Badaniem objęto 189 uczniów klas I-III szkoły podstawowej z województwa podkarpackiego, z czego 58% stanowiły dziewczęta, 42% zaś – chłopcy. 52,7% uczniów pochodziło ze wsi, 31,2% z miast, 16,1% z miasteczek. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie często pojmowali starość w kategoriach rozpowszechnionego stereotypu, zgodnie z którym utożsamiana jest z chorobą, zniedołężnieniem, małą atrakcyjnością fizyczną, samotnością, korzystaniem z pomocy innych ludzi, obojętnością ze strony społeczeństwa (w tym własnej rodziny) i biedą. Starość postrzegano głównie przez pryzmat członków własnej rodziny, dlatego też poziom wiedzy o starości był zróżnicowany zależnie od kontaktów z dziadkami. Dzieci wykazywały w stosunku do dziadków duże przywiązanie i darzyli ich miłością. Swoich dziadków postrzegano jako wychowawców, opiekunów, doświadczonych nauczycieli, doradców i wzór do naśladowania. Ze spostrzeżeń dzieci na temat starości wyłaniał się raczej pozytywny obraz osoby dojrzałej, przy czym doświadczającej trudności związanych z wiekiem i stanem zdrowia. Dostrzegano ważną rolę osób starszych w społeczeństwie i społecznościach lokalnych, trafnie identyfikowano też potrzeby osób starszych. Natomiast uczniowie zbyt mało dowiadywali się o starości w szkole. Ponad 60% uczniów pomagało osobom starszym (głównie swoim dziadkom) w różnych pracach domowych, zakupach itp.

Deskryptory TESE: szkoła podstawowa, wiek, postawa, zachowania społeczne, rodzina
TESE descriptors: primary school, age, attitude, social behaviour, family
Publikacje:
  • Kalamarz, R. (2009). Postawy uczniów klas młodszych szkoły podstawowej wobec ludzi starszych i starości. Kwartalnik Edukacyjny, 4(59), 13-21.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"