Tytuł badania: |
Postawy uczniów i nauczycieli wobec nowej formuły egzaminu dojrzałości. Próbna matura z matematyki w roku szkolnym 1995/96 |
Data: |
1996 |
Badacz: |
Jadwiga Brzezińska |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy uczniów i nauczycieli wobec nowej formuły matur z matematyki. Eksperyment Próbna matura został przeprowadzony w szkołach województwa bydgoskiego w 1996 roku. Do zebrania opinii na temat nowej formuły wykorzystano metodę ankiety. Zdaniem zarówno uczniów, jak i nauczycieli zadania zaprezentowane na próbnej maturze były zgodne z programem nauczania i jasno sformułowane, nie były zaskoczeniem dla ponad 50% maturzystów. Uczniowie w większości akceptowali liczbę zadań (20), jednak skarżyli się na zbyt małą ilość czasu (180 minut). Tylko w 30% oceny z matury były zbieżne z ocenami szkolnymi. Okazało się, że uczniowie uzyskujący bardzo dobre wyniki w nauce na próbnej maturze wypadli źle. 50% nauczycieli aprobowało zaproponowany sposób punktowania zadań. 75% ankietowanych uważało, że sposób przeliczania punktów na oceny jest nieodpowiedni. Na rozwiązanie zadań w części problemowej uczniowie mieli 240 minut – to zdaniem uczniów i nauczycieli wystarczająca ilość czasu. W opinii maturzystów obecność nauczyciela nie wpływała na wynik egzaminu. 30% uczniów i 70% nauczycieli chciałoby, żeby matura w przyszłości miała formę dwuetapową: testową i zadaniową. |
Deskryptory TESE: |
matura europejska, egzamin końcowy, egzamin, egzamin pisemny, postawa, matematyka, postawa wobec szkoły |
TESE descriptors: |
European Baccalaureate, final examination, examination, written examination, attitude, mathematics, attitude towards school |
Publikacje: |
- Brzezińska, J. (1997). Postawy uczniów i nauczycieli wobec nowej formuły egzaminu dojrzałości. Próbna matura z matematyki w roku szkolnym 1995/96. Wiadomości, Głosy, Rozmowy o Szkole, 1, 9.
|