Tytuł badania: |
Strategie przezwyciężania bezradności przez matki dzieci autystycznych |
Instytucja: |
|
Data: |
styczeń 1995 – luty 1995 |
Badacz: |
Małgorzata Sekułowicz |
Abstrakt: |
Badanie miało charakter pilotażowy oraz poświęcone było sposobom radzenia sobie z trudną sytuacją przez matki dzieci autystycznych. Badaniem objęto 10 matek dzieci autystycznych oraz 10 matek dzieci z porażeniem dziecięcym. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Stanu i Cechy Lęku (STAI), Kwestionariusz do Badania Sposobów Radzenia Sobie ze Stresem (WCQ), Kwestionariusz SSQSR do badania wsparcia społecznego oraz ankietę dotyczącą sytuacji społeczno-ekonomicznej. Analiza zgromadzonego materiału ujawniła, że poziom lęku jako cechy nie różnicował obu grup i był stosunkowo wysoki. Analiza poszczególnych sposobów radzenia sobie z trudną sytuacją pozwoliła z kolei stwierdzić, że matki dzieci autystycznych były osobami bardziej poszukującymi i potrzebującymi pomocy osób trzecich. Odnotowano podwyższony poziom takich czynników jak: koncentracji na zadaniu, dystansowania się oraz ucieczki i unikania. Średnie wskaźniki wsparcia społecznego w obu grupach badanych okazały się zbliżone. Dodatkowa analiza jakościowa ujawniła, że matki dzieci autystycznych częściej szukały wsparcia w najbliższej rodzinie (szczególnie męża), a matki dzieci z porażeniem dziecięcym – wśród przyjaciół i znajomych, rzadziej w rodzinie. |
Deskryptory TESE: |
zdrowie, rodzice, postawa, psychologia, autyzm, relacja rodzice – dziecko, wychowanie dziecka, płeć żeńska, upośledzenie, niepełnosprawność intelektualna, osoby niepełnosprawne, opieka nad dzieckiem, dziecko |
TESE descriptors: |
health, parents, attitude, psychology, autism, parent-child relation, child rearing, female, disability, intellectual disability, people with disabilities, childcare, child |
Publikacje: |
- Sekułowicz, M. (1999). Strategie przezwyciężania bezradności przez matki dzieci autystycznych. Acta Universitatis Wratislaviensis. Prace Pedagogiczne, 130, 249-259.
|