BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie radzenia sobie ze stresem a występowanie symptomów depresyjnych u młodzieży w wieku 13-16 lat
Instytucja:
Data: [2013]
Badacz: Elżbieta Greszta, Renata Sikora
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy strategie radzenia ze stresem zmieniają się między 13. i 16. rokiem życia? Czy występują różnice międzypłciowe w odniesieniu do stosowania strategii radzenia sobie ze stresem? W badaniu uczestniczyły 153 osoby – uczniowie gimnazjum publicznego na Mazowszu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem oraz Kwestionariusz Depresyjności. Na podstawie wyników badania odnotowano, że najczęściej wybieranymi stylami radzenia sobie ze stresem były te, które opierały się na strategiach: inwestowania w przyjaźń, koncentracji na przyjemnościach oraz koncentracji na pracy i osiągnięciach. Najrzadziej natomiast uczniowie w sytuacjach stresujących korzystali z pomocy specjalistów – psychologów, pedagogów, a także ze wsparcia duchowego. Stwierdzono ponadto różnice międzypłciowe w zakresie strategii radzenia sobie ze stresem. Okazało się bowiem, że dziewczęta częściej niż chłopcy korzystają z takich strategii jak: poszukiwanie wsparcia społecznego, koncentracja na pracy i osiągnięciach, martwienie się, inwestowanie w przyjaźń, poszukiwanie przynależności oraz relaks. W grupie chłopców nie wystąpiły strategie, które byłyby częściej stosowane niż w grupie dziewcząt, co może oznaczać, że dziewczęta charakteryzują się większymi umiejętnościami radzenia sobie ze stresem. Wyniki badania ujawniły również, że w młodszej grupie częściej niż w starszej stosowano takie strategie jak: ignorowanie problemu oraz martwienie się.

Autorskie słowa kluczowe: depresja, wiek, płeć, strategie radzenia sobie ze stresem
Author's Keywords: depression, age, gender, strategies of coping
Deskryptory TESE: rozwiązywanie problemów, osobowość, krytycyzm, młodzież, kompetencje społeczne, płeć
TESE descriptors: problem solving, personality, critical sense, youth, social competences, gender
Publikacje:
  • Sikora, R. i Greszta, E. (2014). Strategie radzenia sobie ze stresem a występowanie symptomów depresyjnych u młodzieży w wieku 13-16 lat. Psychologia Rozwojowa, 4, 87-98.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"