Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy strategie radzenia ze stresem zmieniają się między 13. i 16. rokiem życia? Czy występują różnice międzypłciowe w odniesieniu do stosowania strategii radzenia sobie ze stresem? W badaniu uczestniczyły 153 osoby – uczniowie gimnazjum publicznego na Mazowszu. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem oraz Kwestionariusz Depresyjności. Na podstawie wyników badania odnotowano, że najczęściej wybieranymi stylami radzenia sobie ze stresem były te, które opierały się na strategiach: inwestowania w przyjaźń, koncentracji na przyjemnościach oraz koncentracji na pracy i osiągnięciach. Najrzadziej natomiast uczniowie w sytuacjach stresujących korzystali z pomocy specjalistów – psychologów, pedagogów, a także ze wsparcia duchowego. Stwierdzono ponadto różnice międzypłciowe w zakresie strategii radzenia sobie ze stresem. Okazało się bowiem, że dziewczęta częściej niż chłopcy korzystają z takich strategii jak: poszukiwanie wsparcia społecznego, koncentracja na pracy i osiągnięciach, martwienie się, inwestowanie w przyjaźń, poszukiwanie przynależności oraz relaks. W grupie chłopców nie wystąpiły strategie, które byłyby częściej stosowane niż w grupie dziewcząt, co może oznaczać, że dziewczęta charakteryzują się większymi umiejętnościami radzenia sobie ze stresem. Wyniki badania ujawniły również, że w młodszej grupie częściej niż w starszej stosowano takie strategie jak: ignorowanie problemu oraz martwienie się. |