BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie radzenia sobie ze stresem a zasoby osobiste studentek w Polsce i we Francji
Data: [2007]
Badacz: Anna Brytek
Abstrakt:

Celem badania była próba odpowiedzi na pytanie, czy istnieją międzykulturowe podobieństwa i różnice w zakresie strategii radzenia sobie ze stresem, poczucia własnej wartości i umiejscowienia poczucia kontroli wśród studentek narodowości polskiej i francuskiej. Badaniem objęto 60 studentek psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz 57 studentek Uniwersytetu Paula Verlaine’a w Metz (w tym 40 studentek psychologii i 17 italianistyki). Średnia wieku badanych Polek wyniosła 20,57 roku (SD = 1,81), w przypadku Francuzek – 2,84 (SD = 1,91). W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Radzenia Sobie ze Stresem (Brief COPE) Carvera (1997), Inwentarz Poczucia Własnej Wartości (Self-Esteem Inventory) Coopersmitha (1984) oraz Skalę Poczucia Umiejscowienia Kontroli (Internal Powerful Others and Chance Scale) Levensona (1991). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że w porównaniu ze studentkami francuskimi Polki osiągnęły niższe wyniki w zakresie strategii radzenia sobie ze stresem opierających się na poczuciu humoru, zaprzeczeniu i akceptacji, natomiast częściej zwracały się do religii. Polskie studentki charakteryzowało także większe wewnętrzne poczucie umiejscowienia kontroli niż badane z Francji. Nie stwierdzono za to istotnych statystycznie różnic między badanymi w wymiarach poczucia własnej wartości.

Deskryptory TESE: strategia, zachowania, psychologia, student, płeć żeńska, Polska, Francja
TESE descriptors: policy, behaviour, psychology, student, female, Poland, France
Publikacje:
  • Brytek, A. (2007). Strategie radzenia sobie ze stresem a zasoby osobiste studentek w Polsce i we Francji. Chowanna, 1(28), 135-147.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"