BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w okresie dorastania
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Elżbieta Talik
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 451 osób, w tym 278 dziewcząt i 173 chłopców. Do zebrania materiału wykorzystano Kwestionariusz Sposobów Radzenia Sobie KSRS Lazarusa i Folkman; oceny religijnych strategii radzenia sobie ze stresem dokonano za pomocą kwestionariusza RCOPE Pargamenta. Posłużono się także autorskim kwestionariuszem, w którym proszono młodzież o wypowiedź na temat jednej stresującej sytuacji, doświadczonej w ostatnim czasie. Stwierdzono istnienie statystycznie istotnych różnic między osobami doświadczającymi różnych sytuacji stresowych w zakresie pięciu strategii religijnych: przemiany życia, poddania się woli Boga, błagania o bezpośrednią interwencję, wsparcia duchowego i pozytywnego przewartościowania religijnego. Okazało się ponadto, że dziewczęta częściej niż chłopcy uznawały w szkolnej sytuacji stresowej własną rolę w rozwiązywaniu problemów, podejmowały odpowiedzialność, ale też częściej poddawały się woli Boga i częściej podejmowały praktyki religijne. Chłopcy natomiast częściej wybierali samodzielne radzenie sobie; w trudnych sytuacjach szkolnych nie zwracali się do nikogo o pomoc. Podobnie w sytuacjach osobistych dziewczęta wybierały współpracę z Bogiem częściej niż z partnerem, co jest konsekwencją ich większej – w porównaniu z chłopcami – religijności (Walesa, 2006). Badana młodzież stosowała strategie tradycyjne, pozareligijne w przypadku stresorów rówieśniczych i szkolnych częściej niż w sytuacji radzenia sobie z problemami rodzinnymi czy osobistymi.

Autorskie słowa kluczowe: adolescencja, religijne i pozareligijne strategie radzenia sobie ze stresem, stresory rodzinne, szkolne, rówieśnicze i osobiste
Author's Keywords: adolescence, religious and non-religious coping strategies, family, school, peers and personal stressors
Deskryptory TESE: katolicyzm, religia, relacje interpersonalne, relacja rodzice – dziecko, rozwiązywanie problemów, rozstrzygnięcie sporu
TESE descriptors: Catholicism, religion, interpersonal relations, parent-child relation, problem solving, dispute settlement
Publikacje:
  • Talik, E. (2009). Strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w okresie dorastania. Psychologia Rozwojowa, 4, 73-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"