BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Strategie uczenia się tekstów podręcznikowych i inne wybrane aspekty funkcjonowania poznawczego uczniów a ich osiągnięcia szkolne
Instytucja:
Data: marzec 1989 – czerwiec 1989
Badacz: Ewa Czerniawska
Abstrakt:

Celem badania było zweryfikowanie sformułowanych hipotez dotyczących: wpływu strategii uczenia się tekstów podręcznikowych na osiągnięcia szkolne uczniów; relatywnego znaczenia wybranych aspektów funkcjonowania poznawczego dla osiągnięć szkolnych; zależności aktywności strategicznej od poziomu rozwoju intelektualnego. Celem badania było także uzyskanie wstępnego rozeznania, jakie strategie uczenia się tekstów podręcznikowych stosują uczniowie szkół podstawowych. Przeprowadzono grupowe badania uczniów klas V, VI, VII, i VIII z różnych szkół podstawowych. Uzyskano pełne dane o 368 osobach (105 uczniów klas V, 92 – klas VI, 85 – klas VII i 86 – klas VIII). Badania przeprowadzono na terenie szkół, uczniowie nie byli selekcjonowani według z góry przyjętych kryteriów. Dokonano pomiaru następujących aspektów funkcjonowania poznawczego uczniów: poziomu rozwoju intelektualnego – testem Ravena; pamięci bezpośredniej tekstów – odpowiadanie pisemnie na 17 pytań dotyczących zaprezentowanego słuchowo jednorazowo krótkiego tekstu; myślenia twórczego – próbką typu guilfordowskiego; stylu poznawczego zależność/niezależność od pola – Testem Figur Zamaskowanych H.A. Witkina; preferowanego sposobu kategoryzowania materiału werbalnego – porządkowanie listy wyrazów; refleksyjności/impulsywności – pomiar w trakcie testu Ravena zgodnie z procedurą Yatesa; aktywności strategicznej – ankietą zawierającą pytania otwarte i zamknięte, dotyczące strategii uczenia się tekstów podręcznikowych z biologii, geografii i historii. Osiągnięcia szkolne mierzono średnią wszystkich ocen i średnią ocen z wymienionych przedmiotów na koniec pierwszego półrocza. Przeprowadzono też eksperyment naturalny w trakcie lekcji ze wspomnianych przedmiotów. Uzyskane wyniki poddano analizom ilościowym i jakościowym. Porównując znaczenie wybranych aspektów funkcjonowania poznawczego dla osiąganych efektów, stwierdzono, że większą rolę odgrywają aktywność strategiczna, inteligencja oraz niezależność od pola, mniejszą zaś płynność i giętkość werbalna oraz refleksyjność. Zgodnie z oczekiwaniami stwierdzono występowanie istotnych, choć relatywnie słabych związków pomiędzy wskaźnikami aktywności strategicznej oraz osiągnięciami szkolnymi. Uczniowie wykazywali względnie stały, niezwiązany z przedmiotem, indywidualny poziom strategii. Niezależnie od wieku uczniowie deklarowali niewielką liczbę strategii zapamiętywania (średnia w każdej z grup nie przekraczała 2,5). Zaobserwowano zmiany rozwojowe strategii następujące z wiekiem, polegające na wzroście udziału strategii aktywnych w podejmowanych czynnościach pamięciowych oraz na różnicowaniu się działań strategicznych w zależności od przedmiotu nauczania.

Deskryptory TESE: efekt uczenia się, rozwój poznawczy, szkoła podstawowa, strategia uczenia się, inteligencja, geografia, historia, biologia
TESE descriptors: learning outcome, cognitive development, primary school, learning strategy, intelligence, geography, history, biology
Publikacje:
  • Czerniawska, E. (1992). Strategie uczenia się tekstów podręcznikowych i inne wybrane aspekty funkcjonowania poznawczego uczniów a ich osiągnięcia szkolne. Psychologia Wychowawcza, 2-3, 131-142.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"