Tytuł badania: |
Strategie w procesie nauczania języka obcego w szkole średniej |
Data: |
1996 |
Badacz: |
Krystyna Droździał-Szelest, Dorota Nowacka, Maria Porczyńska |
Abstrakt: |
Celem badania było poznanie strategii, jakie uczniowie stosują w uczeniu się języka angielskiego, także czy wybierają tę strategię świadomie. W szczególności uwzględniono strategię uczenia się słownictwa, rozumienia ze słuchu oraz przygotowywania wypowiedzi ustnej. Badaniem ankietowym objęto dwie grupy uczniów średnio zaawansowanych z Liceum im. Marii Magdaleny w Poznaniu. Z badanymi przeprowadzono dodatkowo rozmowy. Wyniki badania ujawniły, że w uczeniu się słownictwa uczniowie niemal zawsze stosowali strategię podaną przez nauczyciela, czyli grupowanie słów, najczęściej według kategorii gramatycznych. W przypadku napotkania nieznanego słowa pytano się na ogół nauczyciela lub koleżanki/kolegi o podanie polskiego odpowiednika. W przypadku rozumienia ze słuchu badani starali się najczęściej domyślić znaczenia nowych wyrazów. Rzadko notowano cokolwiek podczas słuchania i po wysłuchaniu tekstu, nieudolnie posługiwano się również strategią notowania kluczowych słów i pojęć. Przygotowując wypowiedź ustną, badani szukali najczęściej dodatkowych wiadomości na dany temat, zwykle w anglojęzycznych czasopismach. W przypadku nowych wyrazów tłumaczono je przy użyciu słownika oraz wykorzystywano przy robieniu notatek. Czasem proszono koleżankę/kolegę o korektę notatek przed wygłoszeniem ich na zajęciach. Do najczęściej stosowanych przez uczniów strategii komunikacyjnych opartych na języku ojczystym należały: stosowanie słów lub wyrażeń pochodzących z języka ojczystego (w tym przypadku polskiego); tworzenie nieistniejących w języku angielskim słów poprzez stosowanie w wyrazach języka ojczystego fonetyki lub/i morfologii języka obcego; posługiwanie się dosłownymi tłumaczeniami struktur i słownictwa języka ojczystego. Wśród strategii opartych na języku angielskim pojawiły się z kolei: poszukiwanie przybliżonego znaczenia; parafrazowanie lub omówienie; tworzenie słów i wyrażeń nieistniejących w danym języku poprzez wybranie cech charakterystycznych dla danego przedmiotu i użycie morfologii języka obcego. |
Deskryptory TESE: |
szkoła średnia, strategia uczenia się, angielski, komunikacja werbalna, uczenie się, nauczanie języków obcych, nauczanie języka, proces uczenia się, nauczanie |
TESE descriptors: |
secondary school, learning strategy, English, verbal communication, learning, foreign language teaching, language teaching, learning process, teaching |
Publikacje: |
- Droździał-Szelest, K., Nowacka, D. i Porczyńska, M. (1999). Strategie w procesie nauczania języka obcego w szkole średniej. Języki Obce w Szkole, 3, 203-208.
|