BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stres adolescentów na różnych poziomach szkolnej edukacji
Data: [2013]
Badacz: Stanisław Korczyński
Abstrakt:

Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom stresu adolescentów? Jakie czynniki związane ze szkolną edukacją są postrzegane przez uczniów jako najbardziej stresogenne? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę Uczniowska ocena różnych sytuacji edukacyjnych. W badaniu uczestniczyło 1553 adolescentów, w tym 169 uczniów szkół podstawowych, 895 gimnazjalistów i 489 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Badania prowadzono w województwach opolskim i śląskim. Blisko 18% uczniów ze wszystkich typów szkół uważało, że sytuacje szkolne są przyczyną wysokiego i bardzo wysokiego stresu. 21% respondentów twierdziło, że nauka szkolna wywołuje stres okazjonalnie. W opinii prawie 60% badanych nauka nie stanowi przeszkody w ich funkcjonowaniu w roli ucznia. Okazało się, że bardziej stresująca jest nauka w szkołach gimnazjalnych (20%) niż w szkołach średnich (17%) i podstawowych (17%). Najbardziej stresogenne były dla uczniów czynniki związane z przeciążeniem psychicznym, a także z obciążeniem czynnościami uczenia się (ranga 8 i 7). Nauczyciel jako źródło stresu uczniowskiego znalazł się w hierarchii na 4. miejscu, przy czym częściej wskazywany był przez chłopców niż dziewczęta (odpowiednio: 19% i 17%), zwłaszcza w szkole podstawowej i gimnazjalnej.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postawa, konflikt, relacja nauczyciel – uczeń, atmosfera w klasie
TESE descriptors: attitude towards school, attitude, conflict, teacher-student relation, classroom climate
Publikacje:
  • Korczyński, S. (2014). Stres adolescentów na różnych poziomach szkolnej edukacji. Kwartalnik Edukacyjny, 3, 15-32.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"