Abstrakt: |
Poszukiwano odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jaki jest poziom stresu adolescentów? Jakie czynniki związane ze szkolną edukacją są postrzegane przez uczniów jako najbardziej stresogenne? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano ankietę Uczniowska ocena różnych sytuacji edukacyjnych. W badaniu uczestniczyło 1553 adolescentów, w tym 169 uczniów szkół podstawowych, 895 gimnazjalistów i 489 uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Badania prowadzono w województwach opolskim i śląskim. Blisko 18% uczniów ze wszystkich typów szkół uważało, że sytuacje szkolne są przyczyną wysokiego i bardzo wysokiego stresu. 21% respondentów twierdziło, że nauka szkolna wywołuje stres okazjonalnie. W opinii prawie 60% badanych nauka nie stanowi przeszkody w ich funkcjonowaniu w roli ucznia. Okazało się, że bardziej stresująca jest nauka w szkołach gimnazjalnych (20%) niż w szkołach średnich (17%) i podstawowych (17%). Najbardziej stresogenne były dla uczniów czynniki związane z przeciążeniem psychicznym, a także z obciążeniem czynnościami uczenia się (ranga 8 i 7). Nauczyciel jako źródło stresu uczniowskiego znalazł się w hierarchii na 4. miejscu, przy czym częściej wskazywany był przez chłopców niż dziewczęta (odpowiednio: 19% i 17%), zwłaszcza w szkole podstawowej i gimnazjalnej. |