Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę neologizmów znaczeniowych i strukturalnych występujących w socjolekcie młodzieży polskojęzycznej w Wilnie. Materiał badawczy zebrano wśród uczniów wileńskich szkół średnich z polskim językiem nauczania oraz studentów pierwszego i drugiego roku polonistyki Uniwersytetu Wileńskiego i Wileńskiego Uniwersytetu Pedagogicznego (N = 100). Badani mieścili się w przedziale wiekowym 14-19 lat. Zebrano materiał językowy składający się w sumie z 2715 jednostek leksykalnych. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że młodzież wileńską, podobnie jak ich rówieśników w Polsce, cechował twórczy stosunek do języka, co przejawiało się w wyrazowych neologizmach semantycznych, strukturalnych i frazeologicznych. Analizowane słownictwo cechowało się również rozbudowaną synonimiką emocjonalno-ekspresywną. Ogółem zanotowano około 350 neologizmów (14,4% całego materiału językowego). Najliczniejsze okazały się neologizmy znaczeniowe (około 230, 65,7% wszystkich neologizmów). Pozostałe 34,3% to neologizmy strukturalne i frazeologiczne. |