BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Netoholizm a kompetencje językowe licealistów
Data: [2008]
Badacz: Mateusz Łukasik, Małgorzata Sitarczyk
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Młodzież uzależniona od Internetu charakteryzuje się niższym poziomem kompetencji językowych niż młodzież nieuzależniona. 2) Słownik bierny młodych ludzi uzależnionych od Internetu jest słabiej rozwinięty niż ich rówieśników bez objawów uzależnienia. 3) Słownik czynny młodych ludzi uzależnionych od Internetu jest słabiej rozwinięty niż ich rówieśników bez objawów uzależnienia. 4) Młodzież uzależniona od Internetu gorzej posługuje się synonimami niż rówieśnicy bez objawów uzależnienia. 5) Młodzież uzależniona od Internetu ma niższe umiejętności w zakresie tworzenia nowych pojęć niż nieuzależnieni rówieśnicy. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę własnej konstrukcji (oceniającą subiektywne odczucie uzależnienia od internetu), test Leksykon oraz test APIS-Z. Badaniem objęto 120 uczniów (w tym 53 chłopców oraz 67 dziewcząt) w wieku 17 lat, uczęszczających do dwóch losowo wybranych liceów ogólnokształcących w dużym mieście. Osoby nieuzależnione w porównaniu z netoholikami uzyskały istotnie wyższe wyniki w zakresie wyniku ogólnego Testu Językowego Leksykon. Stwierdzono również, że uczniowie uzależnieni charakteryzowali się znacznie niższym potencjałem słownym oraz osiągnęli zdecydowanie niższe wyniki w zakresie posługiwania się słownikiem czynnym w porównaniu z rezultatami uczniów nieuzależnionych. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić istotnie niższy poziom umiejętności netoholików w zakresie posługiwania się synonimami. Dodatkowo ujawniono, że ankietowani licealiści uzyskali niskie wyniki pod względem umiejętności posługiwania się nowymi słowami.

Deskryptory TESE: Internet, sieć komputerowa, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna, kompetencje językowe, język, młodzież, umiejętności pisania
TESE descriptors: Internet, computer network, computer usage, ICT, language skills, language, youth, written skills
Publikacje:
  • Łukasik, M. i Sitarczyk, M. (2009). Netoholizm a kompetencje językowe licealistów. W: D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s. 189-203). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"