Tytuł badania: |
Netoholizm a kompetencje językowe licealistów |
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Mateusz Łukasik, Małgorzata Sitarczyk |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Młodzież uzależniona od Internetu charakteryzuje się niższym poziomem kompetencji językowych niż młodzież nieuzależniona. 2) Słownik bierny młodych ludzi uzależnionych od Internetu jest słabiej rozwinięty niż ich rówieśników bez objawów uzależnienia. 3) Słownik czynny młodych ludzi uzależnionych od Internetu jest słabiej rozwinięty niż ich rówieśników bez objawów uzależnienia. 4) Młodzież uzależniona od Internetu gorzej posługuje się synonimami niż rówieśnicy bez objawów uzależnienia. 5) Młodzież uzależniona od Internetu ma niższe umiejętności w zakresie tworzenia nowych pojęć niż nieuzależnieni rówieśnicy. Do zebrania materiału badawczego zastosowano ankietę własnej konstrukcji (oceniającą subiektywne odczucie uzależnienia od internetu), test Leksykon oraz test APIS-Z. Badaniem objęto 120 uczniów (w tym 53 chłopców oraz 67 dziewcząt) w wieku 17 lat, uczęszczających do dwóch losowo wybranych liceów ogólnokształcących w dużym mieście. Osoby nieuzależnione w porównaniu z netoholikami uzyskały istotnie wyższe wyniki w zakresie wyniku ogólnego Testu Językowego Leksykon. Stwierdzono również, że uczniowie uzależnieni charakteryzowali się znacznie niższym potencjałem słownym oraz osiągnęli zdecydowanie niższe wyniki w zakresie posługiwania się słownikiem czynnym w porównaniu z rezultatami uczniów nieuzależnionych. Zgromadzony materiał pozwolił ustalić istotnie niższy poziom umiejętności netoholików w zakresie posługiwania się synonimami. Dodatkowo ujawniono, że ankietowani licealiści uzyskali niskie wyniki pod względem umiejętności posługiwania się nowymi słowami. |
Deskryptory TESE: |
Internet, sieć komputerowa, użytkowanie komputerów, technologia informacyjno-komunikacyjna, kompetencje językowe, język, młodzież, umiejętności pisania |
TESE descriptors: |
Internet, computer network, computer usage, ICT, language skills, language, youth, written skills |
Publikacje: |
- Łukasik, M. i Sitarczyk, M. (2009). Netoholizm a kompetencje językowe licealistów. W: D. Borecka-Biernat (red.), Poszukiwanie uwarunkowań zaburzeń w zachowaniu młodzieży w interakcjach społecznych (s. 189-203). Wałbrzych: Wydawnictwo Wałbrzyskiej Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości.
|