
Obserwuj
Tytuł badania: |
Neuropoznawcze korelaty cukrzycy typu 1 u dzieci |
Instytucja: |
|
Data: |
[2011] |
Badacz: |
Jonna Fryt, Władysława Pilecka |
Abstrakt: |
Przeglądu badań dokonano w celu opisu funkcjonowania poznawczego dzieci ze zdiagnozowaną cukrzycą (m.in. pod względem zakłóceń procesów pamięci, uwagi i funkcji wykonawczych czy kontroli zachowania oraz czynników ryzyka ich wystąpienia: hipo- i hiperglikemii). Analizę przeprowadzono w oparciu o bazę MEDLINE, wykorzystano doniesienia badawcze opublikowane w latach 1990-2011. Na podstawie analizowanych raportów wykazano, że większość prac potwierdza występowanie zakłóceń pamięć u chorych na cukrzycę. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się również, że zaburzenia procesów pamięciowych (dotyczące materiału werbalnego i niewerbalnego) szczególnie dotykają dzieci, które przebyły stany hipo- i hiperglikemii oraz dzieci we wczesnym stadium choroby. Przeprowadzone badania wykazały różnice dzieci zdrowych i chorych pod względem koncentracji, selektywności oraz hamowania reakcji (słabe wyniki w obszarze uwagi selektywnej wiązały się z początkiem choroby, z kolei gorsza sprawność w zakresie koncentracji i hamowania reakcji – z przebytymi stanami hipoglikemii). Wśród chorych odnotowano zakłócenia sprawności przełączania między zadaniami oraz mniejszą sprawność planowania i podejmowania decyzji. W zakresie badań wpływu choroby na osiągnięcia szkolne oraz funkcjonowanie psychospołeczne ujawniono brak różnic między dziećmi zdrowymi i chorymi. Zaobserwowano jednak różnice w obrębie grupy uczniów z cukrzycą (dzieci z wysokim poziomem hemoglobiny glikowanej HbA1c uzyskiwały słabsze rezultaty w nauce niż dzieci z dobrą kontrolą glikemii). |
Autorskie słowa kluczowe: |
cukrzyca typu 1, zakłócenie poznawcze, kontrola zachowania, powikłania cukrzycy |
Author's Keywords: |
type 1 diabetes, cognitive impairments, behavioural control, diabetes complications |
Deskryptory TESE: |
choroba, zdrowie, rozwój poznawczy, dziecko, dobre samopoczucie, kompetencje społeczne, efekt uczenia się |
TESE descriptors: |
illness, health, cognitive development, child, well-being, social competences, learning outcome |
Publikacje: |
- Fryt, J. i Pilecka, W. (2012). Neuropoznawcze korelaty cukrzycy typu 1 u dzieci. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 21, 283-291. Pobrane z http://ppn.ipin.edu.pl/aktualne/2013/2/07_PPiN_04-2012Z.pdf

|
Informujemy, że linki do raportów badawczych, artykułów i publikacji odsyłają do stron lub podstron internetowych, za pośrednictwem których materiały te są udostępniane publicznie. Odpowiedzialność za udostępnione materiały ponosi podmiot prowadzący daną stronę lub podstronę lub podmiot mający uprawnienia do zamieszczania tam swoich danych. Instytut zamieszcza odwołania w dobrej wierze, przyjmując, że rozpowszechnianie utworu następuje za zgodą twórcy. W przypadku stwierdzenia naruszenia prawa autorskiego przez podmiot zamieszczający materiały na stronie lub podstronie, na którą przekierowuje link, bardzo prosimy o niezwłoczny kontakt z Instytutem Badań Edukacyjnych.