BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Neuropoznawcze korelaty cukrzycy typu 1 u dzieci
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Jonna Fryt, Władysława Pilecka
Abstrakt:

Przeglądu badań dokonano w celu opisu funkcjonowania poznawczego dzieci ze zdiagnozowaną cukrzycą (m.in. pod względem zakłóceń procesów pamięci, uwagi i funkcji wykonawczych czy kontroli zachowania oraz czynników ryzyka ich wystąpienia: hipo- i hiperglikemii). Analizę przeprowadzono w oparciu o bazę MEDLINE, wykorzystano doniesienia badawcze opublikowane w latach 1990-2011. Na podstawie analizowanych raportów wykazano, że większość prac potwierdza występowanie zakłóceń pamięć u chorych na cukrzycę. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem okazało się również, że zaburzenia procesów pamięciowych (dotyczące materiału werbalnego i niewerbalnego) szczególnie dotykają dzieci, które przebyły stany hipo- i hiperglikemii oraz dzieci we wczesnym stadium choroby. Przeprowadzone badania wykazały różnice dzieci zdrowych i chorych pod względem koncentracji, selektywności oraz hamowania reakcji (słabe wyniki w obszarze uwagi selektywnej wiązały się z początkiem choroby, z kolei gorsza sprawność w zakresie koncentracji i hamowania reakcji – z przebytymi stanami hipoglikemii). Wśród chorych odnotowano zakłócenia sprawności przełączania między zadaniami oraz mniejszą sprawność planowania i podejmowania decyzji. W zakresie badań wpływu choroby na osiągnięcia szkolne oraz funkcjonowanie psychospołeczne ujawniono brak różnic między dziećmi zdrowymi i chorymi. Zaobserwowano jednak różnice w obrębie grupy uczniów z cukrzycą (dzieci z wysokim poziomem hemoglobiny glikowanej HbA1c uzyskiwały słabsze rezultaty w nauce niż dzieci z dobrą kontrolą glikemii).

Autorskie słowa kluczowe: cukrzyca typu 1, zakłócenie poznawcze, kontrola zachowania, powikłania cukrzycy
Author's Keywords: type 1 diabetes, cognitive impairments, behavioural control, diabetes complications
Deskryptory TESE: choroba, zdrowie, rozwój poznawczy, dziecko, dobre samopoczucie, kompetencje społeczne, efekt uczenia się
TESE descriptors: illness, health, cognitive development, child, well-being, social competences, learning outcome
Publikacje:
  • Fryt, J. i Pilecka, W. (2012). Neuropoznawcze korelaty cukrzycy typu 1 u dzieci. Postępy Psychiatrii i Neurologii, 21, 283-291. Pobrane z http://ppn.ipin.edu.pl/aktualne/2013/2/07_PPiN_04-2012Z.pdf
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"