BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konstrukcje z imiesłowem przysłówkowym w ocenie użytkowników języka
Data: wrzesień 1994 – październik 1994
Badacz: Iwona Burkacka
Abstrakt:

Celem badania było poznanie znajomości reguł stosowania imiesłowowego równoważnika zdania, jaką prezentowali pracownicy wydawnictw i nauczyciele oaz młodzież z klas maturalnych. W badaniu wykorzystano ankietę własnej konstrukcji, opartą na wynikach badań pilotażowych, polegających na analizie lingwistycznej prasy. Badaniem objęto 150-osobową grupę, z której 60% stanowili uczniowie klas czwartych warszawskich liceów ogólnokształcących, resztę zaś nauczyciele poloniści ze szkół średnich oraz pracownicy merytoryczni dużych warszawskich wydawnictw. Wyniki badania ujawniły, że najtrudniejszym zadaniem dla wszystkich grup badanych była część trzecia ankiety, w której respondenci mieli za zadanie wybrać z trzech propozycji zdań tę, która jest ich zdaniem poprawna. Najczęściej wstrzymywali się od odpowiedzi nauczyciele, najrzadziej zaś uczniowie, którzy podejmując ryzyko, udzielali odpowiedzi wzajemnie sprzecznych. Podobna niekonsekwencja pojawiła się w przypadku pracowników wydawnictw, przy czym mieli oni więcej poprawnych odpowiedzi niż niepoprawnych. Niektórzy respondenci jako niepoprawne zaznaczali konstrukcje obejmujące imiesłowy użyte w ich podstawowej funkcji czasowej (przy zachowaniu jednoczesności czynności). Wśród konstrukcji naruszających normę składniową najczęstsze były te użycia, które polegały na wykorzystaniu imiesłowowego równoważnika jako ekwiwalentu zdania skutkowego. Innym rodzajem błędu było użycie imiesłowu w roli równoważnika zdania okolicznikowego celu, następnie stosowanie imiesłowowych równoważników zdań współrzędnych, użycie czasowników modalnych w zdaniach z imiesłowowym równoważnikiem oraz naruszenie zasady tożsamości pomiotów (co szczególnie często wiązało się z brakiem podmiotu w zdaniu nadrzędnym).

Deskryptory TESE: język, komunikacja werbalna, pisanie, środki masowego przekazu, język ojczysty
TESE descriptors: language, verbal communication, writing, mass media, mother tongue
Publikacje:
  • Burkacka, I. (1996). Konstrukcje z imiesłowem przysłówkowym w ocenie użytkowników języka. Poradnik Językowy, 2, 12-31.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"