BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konstruktywistyczna teoria kształcenia w praktyce edukacyjnej – wybrane aspekty
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Katarzyna Borowska-Kalbarczyk
Abstrakt:

Badanie miało na celu odpowiedź na pytanie, czy i w jakim stopniu współczesna szkoła realizuje założenia konstruktywistycznego modelu kształcenia w wymiarze przyjęcia dialogowej perspektywy procesu kształcenia. Wybrano dwa obszary konstruktywistycznego modelu szkoły, które umieszczono na dwóch przeciwległych biegunach: pytania nauczyciela vs pytania ucznia oraz dyskusja vs monolog. Badanie przeprowadzono metodą sondażu diagnostycznego z zastosowaniem techniki ankiety. W próbie znalazło się 147 uczniów z wybranych losowo liceów ogólnokształcących w Białymstoku. Rezultaty badania pozwoliły stwierdzić, że dominowała szkoła w stylu tradycyjnym, w której na pierwszym planie znajdowało się silne przywództwo nauczyciela, przekaz tzw. gotowej wiedzy oraz uporządkowany tok metodycznego postępowania. Dominowało nauczanie polegające na skłanianiu uczniów do tego, by odgadywali, co ma na myśli nauczyciel, oraz na przyswajaniu cudzych pojęć. Nauczyciel przekazywał badanym uczniom gotowe instrukcje postępowania, a zadania nastawione na rozwijanie samodzielności można było uznać za pozorowanie edukacji. Szkoła przygotowywała zatem do działania jedynie poprzez udawanie czegoś, mówienie o tym i robienie na niby (za S. Dylak, 2008). Dostrzegalne były przejawy autorytarnego modelu komunikowania się, w którym nie było miejsca na swobodę porozumiewania się i plastyczność w zakresie ról nadawcy i odbiorcy. Komunikacja ta miała zatem charakter jednostronny i przebiegała wyłącznie od nauczyciela-nadawcy w stronę uczniów-odbiorców. Tymczasem zgodnie z konstruktywistycznym modelem szkoły dialog powinien mieć charakter emancypacyjny, będący rodzajem spotkania nauczyciela z uczniem, które przyjmuje postać rzeczowego dyskursu, dialogu interpersonalnego czy dialogu egzystencjalnego. Dialog tego rodzaju rodzi poczucie sprawstwa, bowiem zapewnia współudział w wyborze zadań i podejmowaniu decyzji, umożliwia także uczniowi wyrażanie własnych opinii. W rezultacie taki dwukierunkowy model komunikowania się sprzyja doświadczaniu podmiotowości przez ucznia. Z kolei nauczanie o charakterze transmisyjnym, nastawione głównie na przekazywanie treści programowych, z góry wyklucza formy dialogowego kontaktu uczeń-nauczyciel, które w odczuciu nauczyciela stanowią element zakłócający, rozpraszający i utrudniający sprawną realizację programu nauczania.

Author's Keywords: constructivism, dialogue education, monologue education, transmission of content, communication patterns
Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, rozwój dziecka, komunikacja werbalna, szkoła średnia
TESE descriptors: teacher-student relation, interpersonal relations, child development, verbal communication, secondary school
Publikacje:
  • Borowska-Kalbarczyk, K. (2012). Konstruktywistyczna teoria kształcenia w praktyce edukacyjnej – wybrane aspekty. Kultura i Edukacja, 1(87), 135-155.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"