Tytuł badania: |
Konstrukcja testów do badania osiągnięć koniecznych w nauczaniu matematyki |
Instytucja: |
|
Data: |
wrzesień 1989 |
Badacz: |
Władysława Sitarska-Niemierko |
Abstrakt: |
Badanie zostało sfinansowane w ramach Resortowego Programu Badań Podstawowych (III.30): Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Dotyczyło ono pomiaru osiągnięć koniecznych (minimum competency) w nauczaniu początkowym matematyki i stanowiło pilotaż do ogólnokrajowych badań umiejętności czytania IEA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań Osiągnięć Pedagogicznych). Do pomiaru wykorzystano trzy testy osiągnięć koniecznych dla klas I-III szkoły podstawowej. Próba obejmowała co najmniej 200 uczniów z każdej z klas (N = 699) i uwzględniała proporcjonalnie miasto i wieś. Pilotaż wykazał, że testy spełniają założenia i mogą być stosowane w ogólnokrajowych badaniach standaryzacyjnych w 1990 roku. Niektóre zadania okazały się jednak skrajnie łatwe (mediana: 100% prawidłowych odpowiedzi w oddziale szkolnym), inne zaś skrajnie trudne (mniej niż 50% prawidłowych odpowiedzi). Problemy te zostały uznane przez autorkę za łatwe do skorygowania. Osiągnięcia matematyczne przebadanych uczniów okazały się niskie, z niewielką przewagą uczniów miejskich. Najlepiej opanowany był program dla kl. II (ukierunkowany na rozwinięcia i utrwalenia). Większości uczniów rozwiązanie zadań reprezentujących ten program nie przysporzyło żadnych problemów. |
Deskryptory TESE: |
matematyka, kompetencje, test standaryzowany, umiejętności podstawowe, środowisko społeczno-kulturowe, postępy w nauce, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce |
TESE descriptors: |
mathematics, competence, standardised test, basic skills, socio-cultural environment, study progress, learning outcome, re-assessment |
Publikacje: |
- Sitarska-Niemirko, W. (1990). Konstrukcja testów do badania osiągnięć koniecznych w nauczaniu matematyki. Edukacja, 3, 32-45.
|