BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Konstrukcja testów do badania osiągnięć koniecznych w nauczaniu matematyki
Instytucja:
Data: wrzesień 1989
Badacz: Władysława Sitarska-Niemierko
Abstrakt:

Badanie zostało sfinansowane w ramach Resortowego Programu Badań Podstawowych (III.30): Unowocześnienie procesu dydaktycznego – model dydaktyk szczegółowych. Dotyczyło ono pomiaru osiągnięć koniecznych (minimum competency) w nauczaniu początkowym matematyki i stanowiło pilotaż do ogólnokrajowych badań umiejętności czytania IEA (Międzynarodowego Stowarzyszenia Badań Osiągnięć Pedagogicznych). Do pomiaru wykorzystano trzy testy osiągnięć koniecznych dla klas I-III szkoły podstawowej. Próba obejmowała co najmniej 200 uczniów z każdej z klas (N = 699) i uwzględniała proporcjonalnie miasto i wieś. Pilotaż wykazał, że testy spełniają założenia i mogą być stosowane w ogólnokrajowych badaniach standaryzacyjnych w 1990 roku. Niektóre zadania okazały się jednak skrajnie łatwe (mediana: 100% prawidłowych odpowiedzi w oddziale szkolnym), inne zaś skrajnie trudne (mniej niż 50% prawidłowych odpowiedzi). Problemy te zostały uznane przez autorkę za łatwe do skorygowania. Osiągnięcia matematyczne przebadanych uczniów okazały się niskie, z niewielką przewagą uczniów miejskich. Najlepiej opanowany był program dla kl. II (ukierunkowany na rozwinięcia i utrwalenia). Większości uczniów rozwiązanie zadań reprezentujących ten program nie przysporzyło żadnych problemów.

Deskryptory TESE: matematyka, kompetencje, test standaryzowany, umiejętności podstawowe, środowisko społeczno-kulturowe, postępy w nauce, efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce
TESE descriptors: mathematics, competence, standardised test, basic skills, socio-cultural environment, study progress, learning outcome, re-assessment
Publikacje:
  • Sitarska-Niemirko, W. (1990). Konstrukcja testów do badania osiągnięć koniecznych w nauczaniu matematyki. Edukacja, 3, 32-45.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"