BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Negatywny filtr percepcyjny – czyli jak funkcjonują rodziny młodzieży doświadczającej kryzysu w wartościowaniu
Instytucja:
Data: 1998
Badacz: Małgorzata Sitarczyk
Abstrakt:

Celem badania było porównanie percepcji bezpośredniej systemu rodzinnego dokonywanej przez poszczególnych członków rodzin, w których młodzież doświadcza kryzysu w wartościowaniu, oraz porównanie rzeczonej perspektywy osób z rodzin dysfunkcjonalnych i funkcjonalnych. Badaniem objęto 49 osób w wieku 17-19 lat, które poszukiwały pomocy psychologicznej z powodu depresji, trudności szkolnych i zaburzeń zachowania. Posłużono się Kwestionariuszem do Badania Kryzysu w Wartościowaniu KKW (Oleś, 1998). Finalnie do analizy wykorzystano dane 22 respondentów o najwyższych wskaźnikach kryzysu w wartościowaniu (wszyscy badani zamieszkiwali okolice Lublina oraz posiadali rodziców z wykształceniem średnim). Grupę porównawczą stanowiły osoby z rodzin pełnych, dobrane parami do badanych z uwzględnieniem wieku, płci, typu szkoły, wyników KKW (niskie wskaźniki) oraz wykształcenia rodziców. Wyniki badania ujawniły, że w rodzinach młodzieży, która korzystała z pomocy psychologicznej, miały miejsce istotne zbieżności i niewielkie rozbieżności w percepcji funkcjonowania rodziny jako systemu. W rodzinach klinicznych (dzieci korzystały z pomocy psychologa) zbieżności dotyczyły przede wszystkim negatywnych wymiarów funkcjonowania rodziny. Dzieci posiadały najbardziej pesymistyczny obraz rodziny, matki natomiast miały tendencję do postrzegania jej w bardziej pozytywnych barwach niż dzieci i ojcowie. W rodzinach z grupy klinicznej zaobserwowano „negatywny filtr percepcyjny”, który pojawiał się na zasadzie sprzężenia zwrotnego i tworzył trwały schemat typowy dla wszystkich członków rodziny. Wyniki te okazały się zgodne z rezultatami T. Schilla i współpracowników (1991).

Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, postawa, psychologia, rodzina, relacja rodzice – dziecko, zachowania, rodzice, młodzież
TESE descriptors: interpersonal relations, attitude, psychology, family, parent-child relation, behaviour, parents, youth
Publikacje:
  • Sitarczyk, M. (1999). Negatywny filtr percepcyjny – czyli jak funkcjonują rodziny młodzieży doświadczającej kryzysu w wartościowaniu. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 12, 23-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"