Tytuł badania: |
Komunikacja rodzicielska a niepokój egzystencjalny u młodzieży maturalnej |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Marta Taracha |
Abstrakt: |
Celem badania było określenie związku między rodzajem komunikacji rodzicielskiej a niepokojem egzystencjalnym maturzystów. Objęto nim 110 osób z lubelskich szkół średnich. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Zorientowania Komunikacji Rodzicielskiej M. Grygielskiego i Skalę Niepokoju Egzystencjalnego A. Jurosa. Analiza statystyczna uzyskanych w badaniu danych ujawniła, że istotne związki łączyły jedynie komunikację statystyczną matek z poziomem niepokoju egzystencjalnego synów lub całej młodzieży. Nie zanotowano istotnych statystycznie związków niepokoju ze stylem komunikacji ojców (brany był pod uwagę jedynie w połączeniu ze stylem komunikacji matek) oraz stylu komunikacji i niepokoju córek. Koncepcyjny styl komunikacji obojga rodziców, czyli podkreślanie konieczności zajęcia przez dziecko własnego stanowiska wobec wszystkich spraw, wyrażania własnych poglądów i ich uzasadniania, sprzyjał zwiększonemu poziomowi lęku synów związanego z losem i śmiercią. Również małe nasilenie koncepcyjnego stylu komunikacji (nawet tylko u matek) miało niekorzystny wpływ na badanych mężczyzn i mogło prowadzić do koncentracji na sobie oraz ucieczki od refleksji nad życiem. Ponadto zaobserwowan, że większy niepokój występował w tej grupie synów, których rodzice stosowali odmienny styl komunikacji. |
Deskryptory TESE: |
komunikacja werbalna, relacja rodzice – dziecko, relacje interpersonalne, psychologia, młodzież, umiejętności komunikowania się, rodzice, szkoła średnia, egzamin końcowy |
TESE descriptors: |
verbal communication, parent-child relation, interpersonal relations, psychology, youth, communicative competences, parents, secondary school, final examination |
Publikacje: |
- Taracha, M. (1996/1997). Komunikacja rodzicielska a niepokój egzystencjalny u młodzieży maturalnej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia, 9/10, 139-154.
|