BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikacja pozawerbalna niesłyszących uczniów z dodatkowymi dysfunkcjami rozwojowymi
Data: [2009]
Badacz: Katarzyna Plutecka
Abstrakt:

W badaniu poświęconym komunikacji niewerbalnej uczniów niesłyszących wzięło udział 39 wychowanków Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niesłyszących w Krakowie. W badanej próbie znalazło się 24 chłopców i 15 dziewcząt w wieku od dziewięciu do 13 lat. Do zebrania materiału wykorzystano technikę analizy dokumentów dzieci oraz wywiadu z pedagogiem szkolnym, psychologiem, nauczycielką, rodzicami i wychowawcami w internacie. 26% dzieci nabyło głuchotę w okresie płodowym, w tym czterech badanych na skutek różyczki u matki, trzech z powodu zachorowania matki na grypę, dwóch – na toskoplazmozę. U dziewięciu badanych nastąpiło uszkodzenie słuchu z dodatkowymi dysfunkcjami rozwojowymi. Głuchotę we wczesnym dzieciństwie nabyło ośmioro dzieci. W przypadku sześciorga nieznane były przyczyny upośledzenia słuchu. Niedorozwój intelektualny w stopniu lekkim dotyczył ośmiu badanych, wady wzroku – także ośmiu, zaburzenia zmysłu równowagi – siedmiu, zaburzenia neurologiczne – sześciu, autyzm – sześciu, niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym – pięciu, ADHD – pięciu, zaburzenia endokrynologiczne – czterech, niedorozwój intelektualny w stopniu znacznym – dwóch, niepełnosprawność ruchowa – dwóch, mózgowe porażenie dziecięce – dwóch. Wszyscy badani uczniowie stosowali gesty w postaci emblematorów – niewerbalnych substytutów konkretnych słów, np. klaskanie dla wyrażenia aprobaty. 25 dzieci korzystało ponadto z adaptatorów dla zaspokojenia określonych potrzeb psychicznych albo fizycznych, np. w postaci wiercenia się na krześle, drapania się po głowie, by wyrazić znudzenie albo zdenerwowanie.

Deskryptory TESE: niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie, upośledzenie słuchu, choroba, komunikacja niewerbalna, problemy zdrowotne
TESE descriptors: intellectual disability, disability, hearing impairment, illness, non-verbal communication, health problems
Publikacje:
  • Plutecka, K. (2010). Komunikacja pozawerbalna niesłyszących uczniów z dodatkowymi dysfunkcjami rozwojowymi. Niepełnosprawność, 4, 55-63.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"