Tytuł badania: |
Komunikacja obrazkowa w świetle badań własnych |
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Magdalena Wasylewicz |
Abstrakt: |
Badanie miało na celu analizę poziomu umiejętności rozumienia komunikatów obrazkowych. Do zebrania materiału wykorzystano specjalnie skonstruowany test, zawierający takie rodzaje obrazków jak historyjki oraz instrukcje (typu obrazowego, a także symbolicznego). Posłużono się również testem WISC-R. W badaniu wzięło udział 223 uczniów z klas IV-VI szkoły podstawowej (w tym 107 dziewcząt oraz 116 chłopców). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono brak zależności pomiędzy poziomem czytania obrazków a płcią badanych uczniów. Jednocześnie odnotowano nieznacznie lepsze wyniki w grupie dziewcząt. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem zależność między odczytywaniem obrazków a miejscem zamieszkania badanych również okazała się nieistotna statystycznie. Stwierdzono ponadto, że wyniki testu obrazkowego można w 48,3% wyjaśnić za pomocą ilorazu inteligencji, natomiast na wynik w 51,7% przypadków mają wpływ inne czynniki (np. doświadczenie, wiek, posiadana wiedza czy kontakty ze środkami audiowizualnymi). |
Autorskie słowa kluczowe: |
cywilizacja wizualna, odczytywanie komunikatów obrazkowych |
Author's Keywords: |
visual civilization, comprehending visual messages |
Deskryptory TESE: |
kompetencje, uczeń, inteligencja, płeć, miejsce zamieszkania, rozumienie, rozumowanie |
TESE descriptors: |
competence, pupil, intelligence, gender, place of residence, comprehension, reasoning |
Publikacje: |
- Wasylewicz, M. (2009). Komunikacja obrazkowa w świetle badań własnych. Kognitywistyka i Media w Edukacji, 1-2, 48-58.
|