Abstrakt: |
Przedmiotem badania uczyniono komunikowanie niewerbalne nauczycieli wychowania fizycznego oraz oczekiwania uczniów wobec zachowań niewerbalnych wuefistów. Postawiono następujące hipotezy badawcze: uczniowie, studenci przykładają wagę do sygnałów nauczycieli; uczniowie preferują postawy otwarte swoich nauczycieli; nauczyciele, rzadziej niż tego oczekują uczniowie, wykorzystują uśmiech i kontakt wzrokowy z podopiecznymi w celu poprawy procesu dydaktycznego. W badaniu wzięło udział 302 respondentów: uczniów gimnazjum, liceum i studentów AWF z Wrocławia. Posłużono się narzędziem ankiety; przygotowano dwa zestawy: A dotyczył aktualnego stanu komunikacji niewerbalnej nauczycieli wychowania fizycznego; B – oczekiwań uczniów i studentów wobec zachowań niewerbalnych nauczycieli. Większość pytań miała charakter zamknięty. Wyniki badania ujawniły, że 60,26% nauczycieli nie trzymało rąk za plecami (pozostali mieli taką postawę). Nieco ponad 80% respondentów twierdziło, że nauczyciel podczas zajęć nie powinien trzymać rąk za plecami, 15,23% nie zgodziło się z tą opinią. 75,83% ankietowanych zauważyło, że ich nauczyciele nie krzyżują rąk na klatce piersiowej, co uznano za postawę nietworzącą bariery ochronnej wobec wychowanków; 86,42% uczniów i studentów chciałoby, żeby nauczyciele nie przyjmowali postawy ochronnej. Zdaniem uczniów 72,19% nauczycieli podczas lekcji potakuje, kiwa głową i marszczy brwi; takich zachowań oczekuje od nauczycieli 60,26% ankietowanych. 91,72% badanych chciałoby, żeby ich nauczyciele uśmiechali się podczas lekcji (uśmiechu od nauczyciela nie wymagało 7,95% respondentów). Krótkotrwały kontakt wzrokowy ze strony nauczyciela aprobowało 51,66% uczniów i studentów. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że uczniowie i studenci w dużym stopniu interesują się komunikowaniem niewerbalnym swoich nauczycieli wychowania fizycznego. |