BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikacja niewerbalna nauczycieli wychowania fizycznego a oczekiwania ich uczniów
Instytucja:
Data: październik 2007 – listopad 2007
Badacz: Tadeusz Niebudek, Marika Wojtowicz
Abstrakt:

Przedmiotem badania uczyniono komunikowanie niewerbalne nauczycieli wychowania fizycznego oraz oczekiwania uczniów wobec zachowań niewerbalnych wuefistów. Postawiono następujące hipotezy badawcze: uczniowie, studenci przykładają wagę do sygnałów nauczycieli; uczniowie preferują postawy otwarte swoich nauczycieli; nauczyciele, rzadziej niż tego oczekują uczniowie, wykorzystują uśmiech i kontakt wzrokowy z podopiecznymi w celu poprawy procesu dydaktycznego. W badaniu wzięło udział 302 respondentów: uczniów gimnazjum, liceum i studentów AWF z Wrocławia. Posłużono się narzędziem ankiety; przygotowano dwa zestawy: A dotyczył aktualnego stanu komunikacji niewerbalnej nauczycieli wychowania fizycznego; B – oczekiwań uczniów i studentów wobec zachowań niewerbalnych nauczycieli. Większość pytań miała charakter zamknięty. Wyniki badania ujawniły, że 60,26% nauczycieli nie trzymało rąk za plecami (pozostali mieli taką postawę). Nieco ponad 80% respondentów twierdziło, że nauczyciel podczas zajęć nie powinien trzymać rąk za plecami, 15,23% nie zgodziło się z tą opinią. 75,83% ankietowanych zauważyło, że ich nauczyciele nie krzyżują rąk na klatce piersiowej, co uznano za postawę nietworzącą bariery ochronnej wobec wychowanków; 86,42% uczniów i studentów chciałoby, żeby nauczyciele nie przyjmowali postawy ochronnej. Zdaniem uczniów 72,19% nauczycieli podczas lekcji potakuje, kiwa głową i marszczy brwi; takich zachowań oczekuje od nauczycieli 60,26% ankietowanych. 91,72% badanych chciałoby, żeby ich nauczyciele uśmiechali się podczas lekcji (uśmiechu od nauczyciela nie wymagało 7,95% respondentów). Krótkotrwały kontakt wzrokowy ze strony nauczyciela aprobowało 51,66% uczniów i studentów. Na podstawie wyników badania można stwierdzić, że uczniowie i studenci w dużym stopniu interesują się komunikowaniem niewerbalnym swoich nauczycieli wychowania fizycznego.

Author's Keywords: physical education, teacher, non-verbal communication
Deskryptory TESE: komunikacja niewerbalna, komunikacja werbalna, kompetencje, kompetencje społeczne, nauczyciel, zachowania, wychowanie fizyczne
TESE descriptors: non-verbal communication, verbal communication, competence, social competences, teacher, behaviour, physical education
Publikacje:
  • Niebudek, T. i Wojtowicz, M. (2011). Komunikacja niewerbalna nauczycieli wychowania fizycznego a oczekiwania ich uczniów. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 35, 45-50.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"