Abstrakt: |
Celem badania było określenie interakcji młodzieży, podejmowanej w ramach komunikacji za pomocą wiadomości tekstowych. Badaniem objęto 153 uczniów klas I-II szkoły średniej w Dąbrowie Górniczej. 23% badanych określiło swoją sytuację materialną jako bardzo dobrą, 55,7% jako dobrą. 52,8% uczniów dojeżdżało do szkoły z przedmieść, 47,2% mieszkało w mieście. Dane zebrano za pomocą ankiety własnej konstrukcji, w której skład wchodziła Skala Poczucia Alienacji K. Kmiecik-Baran. 92,8% uczniów posiadało własny telefon komórkowy i mogło z niego korzystać w dowolnym czasie. Niemal połowa respondentów wysyłała ponad 200 wiadomości miesięcznie, czyli około siedmiu SMS-ów dziennie. Niemal 60% badanych używało wiadomości tekstowych do rozmów na temat bieżącej sytuacji, połowa – do wymiany myśli, refleksji i opinii, 32,7% – do rozmów na temat szkoły, 27,5% – do plotkowania. 60% badanych miało regularny dostęp do internetu w domu, 15% u znajomego lub w kafejce internetowej. Internet stanowił preferowane miejsce wymiany informacji dla 43% dziewcząt i 44,7% chłopców. Z internetu korzystano w celu skontaktowania się z przyjaciółmi (70,6%) lub nawiązywania nowych znajomości (15%). Treść komunikatów wysyłanych przez młodzież stanowiły najczęściej zwykłe rozmowy (30,7%), umawianie się na randki lub flirtowanie (20%), bieżące sprawy (13,7%), szkoła (14,4%) lub plotki (11,8%). 11,8% młodzieży spotkało się z agresją w trakcie komunikacji za pośrednictwem internetu.
|