BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikacja tekstowa a poczucie alienacji wśród młodzieży
Data: 2006 – 2007
Badacz: Anna Brosch
Abstrakt:

Celem badania było określenie interakcji młodzieży, podejmowanej w ramach komunikacji za pomocą wiadomości tekstowych. Badaniem objęto 153 uczniów klas I-II szkoły średniej w Dąbrowie Górniczej. 23% badanych określiło swoją sytuację materialną jako bardzo dobrą, 55,7% jako dobrą. 52,8% uczniów dojeżdżało do szkoły z przedmieść, 47,2% mieszkało w mieście. Dane zebrano za pomocą ankiety własnej konstrukcji, w której skład wchodziła Skala Poczucia Alienacji K. Kmiecik-Baran. 92,8% uczniów posiadało własny telefon komórkowy i mogło z niego korzystać w dowolnym czasie. Niemal połowa respondentów wysyłała ponad 200 wiadomości miesięcznie, czyli około siedmiu SMS-ów dziennie. Niemal 60% badanych używało wiadomości tekstowych do rozmów na temat bieżącej sytuacji, połowa – do wymiany myśli, refleksji i opinii, 32,7% – do rozmów na temat szkoły, 27,5% – do plotkowania. 60% badanych miało regularny dostęp do internetu w domu, 15% u znajomego lub w kafejce internetowej. Internet stanowił preferowane miejsce wymiany informacji dla 43% dziewcząt i 44,7% chłopców. Z internetu korzystano w celu skontaktowania się z przyjaciółmi (70,6%) lub nawiązywania nowych znajomości (15%). Treść komunikatów wysyłanych przez młodzież stanowiły najczęściej zwykłe rozmowy (30,7%), umawianie się na randki lub flirtowanie (20%), bieżące sprawy (13,7%), szkoła (14,4%) lub plotki (11,8%). 11,8% młodzieży spotkało się z agresją w trakcie komunikacji za pośrednictwem internetu.
 

Deskryptory TESE: komunikacja werbalna, technologia informacyjno-komunikacyjna, młodzież, szkoła średnia, relacje interpersonalne, Internet
TESE descriptors: verbal communication, ICT, youth, secondary school, interpersonal relations, Internet
Publikacje:
  • Brosch, A. (2007). Komunikacja tekstowa a poczucie alienacji wśród młodzieży. Kultura i Edukacja, 2, 82-92.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"