BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Komunikacja zadaniowa między matką a dzieckiem jako predyktor radzenia sobie dziecka przedszkolnego w sytuacjach trudnych
Instytucja:
Data: maj 2006 – październik 2008
Badacz: Katarzyna Barani, Barbara Szmigielska
Abstrakt:

W badaniu formułowano dwie wstępne hipotezy: H1: Styl komunikacji zadaniowej matki jest predyktorem stylu komunikacji zadaniowej dziecka. H2: Styl komunikacji zadaniowej dziecka jest predyktorem radzenia sobie dziecka w sytuacji wystąpienia publicznego. Badaniem objęto 65 dzieci i tyle samo matek. W próbie dzieci znalazło się 31 dziewczynek i 34 chłopców. Wiek badanych dzieci mieścił się w przedziale 5,2 – 7,4 roku (średnia: 6,5 roku). Średni wiek matek natomiast wynosił 34 lata. W badaniu posłużono się Testem Komunikacji Zadaniowej Rodzic – Dziecko TKZ (Frydrychowicz, 2003). Podczas drugiej sesji badawczej rejestrowano wystąpienia publiczne dzieci, o których to wystąpieniach badani zostali uprzedzeni dwa tygodnie wcześniej. W ramach wystąpienia dziecko śpiewało głośno wybraną przez siebie piosenkę. W zakresie komunikacji zadaniowej 41,5% dzieci osiągnęło wyniki wysokie i bardzo wysokie, 36,6% średnie, a 24,6% niskie i bardzo niskie. Z kolei jeśli chodzi o ten sam rodzaj komunikacji, wśród matek 52,3% osiągnęło wyniki wysokie i bardzo wysokie, 35,3% średnie, 12,3% niskie i bardzo niskie. Wyniki badania pozwoliły potwierdzić sformułowane hipotezy. W rzeczywistości czynnikiem wpływającym na styl komunikacji zadaniowej dziecka był styl komunikacji zadaniowej matki. Dzieci, których matki charakteryzowały się wysokim poziomem partnerstwa zadaniowego, wykazywały wyższy poziom nastawienia zadaniowego w sytuacjach o charakterze zadaniowym. Z kolei dzieci o wysokim poziomie nastawienia zadaniowego lepiej radziły sobie w sytuacji wystąpienia publicznego.

Autorskie słowa kluczowe: komunikacja zadaniowa, relacja matka – dziecko, sytuacje trudne, wystąpienia publiczne
Author's Keywords: task-oriented communication, mother–child relationship, difficult situation, public performance
Deskryptory TESE: rodzice, płeć, komunikacja werbalna, komunikacja niewerbalna, kompetencje, kompetencje społeczne, rozwój dziecka
TESE descriptors: parents, gender, verbal communication, non-verbal communication, competence, social competences, child development
Publikacje:
  • Barani, K. i Szmigielska, B. (2012). Komunikacja zadaniowa między matką a dzieckiem jako predyktor radzenia sobie dziecka przedszkolnego w sytuacjach trudnych. Psychologia Rozwojowa, 3, 83-95.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"