Abstrakt: |
Przedmiotem badania była modyfikacja aspiracji młodzieży bezrobotnej jako metoda terapii. Badanie zrealizowano w czasie spotkań grupowych, zorganizowanych dla młodych bezrobotnych z miasta i gminy Nysa w Rejonowym Urzędzie Pracy. Zajęcia prowadzone były przez doradcę zawodowego i psychoterapeutę. Wyniki badania ujawniły, że oddziaływanie terapeutyczne na aspiracje edukacyjne i zawodowe było ważnym czynnikiem usprawniającym aktywność młodzieży bezrobotnej, która skuteczniej dzięki temu realizowała swoje plany oraz bardziej racjonalnie podejmowała decyzje dotyczące zmiany zawodu i przekwalifikowania się. Elementem dodatkowo przemawiającym za celowością modyfikacji aspiracji była ich łączność z przyswojonymi i nadal przyswajanymi wartościami i celami życiowymi, wśród których znajdowały się udane życie rodzinne, praca zawodowa, wiedza i wykształcenie, a także wartości moralne, postawa i działalność życiowa przynosząca akceptację i szacunek społeczny. Pod wpływem terapii wzrastała u badanych świadomość własnych cech psychicznych i fizycznych (inteligencji, kompetencji zawodowych, pomysłowości, wyglądu zewnętrznego), czyli czynników bezpośrednio warunkujących aktywność edukacyjną i zawodową młodzieży. Niemal wszyscy uczestnicy terapii podejmowali studia zaoczne lub pomaturalne, uzupełniali w ten sposób swoje wykształcenie zawodowe i średnie. |