BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modyfikacja zachowań typu A u dzieci
Typ badania: ewaluacyjne
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Nina Ogińska-Bulik
Abstrakt:

Celem badania było określenie wpływu profilaktycznego programu modyfikacji zachowań typu A u dzieci (program ośmiu 45-minutowych spotkań poświęconych uświadamianiu wartości własnego zdrowia, ćwiczeniu się w cierpliwości i współdziałaniu, redukcji agresywności, gniewu, radzeniu sobie ze stresem, kształtowaniu pozytywnego obrazu własnej osoby). Przed rozpoczęciem programu przeprowadzono pomiar wstępny natężenia zachowań typu A/B agresji i gniewu u 214 uczniów ośmiu klas szóstych i ósmych ze szkół podstawowych; trzy klasy, których uczniowie mieli najwyższe wskaźniki zachowań typu A i agresji, stanowiły grupę eksperymentalną – 70 osób, trzy pozostałe klasy wybrane losowo – grupę kontrolną – 71 osób. Programem objęto obie grupy; po jego zakończeniu w obu grupach ponownie przeprowadzono pomiar natężenia zachowań typu A/B agresji i gniewu. Zastosowano polską adaptację Hunter-Wolf A-B Rating Scale do pomiaru agresji (Ogińska-Bulik, Juczyński), kwestionariusz Buss-Durkee w polskiej wersji Choynowskiego Nastroje i humory, Skalę Ekspresji Gniewu dla dzieci i młodzieży. Uzyskane wyniki mogą świadczyć o korzystnym wpływie oddziaływań prowadzonych w ramach programu. Wyniki pierwszego pomiaru wskazywały na istotne statystycznie wyższe średnie wyniki grupy eksperymentalnej w zakresie niecierpliwości – agresji, poziomie agresji ogólnej, negatywizmu, podejrzliwości i drażliwości. U jednostek typu A wyższe były wartości agresji i gniewu zewnętrznego. W drugim pomiarze obie grupy nie różniły się między sobą w zakresie nasilenia zachowań typu A, agresji i gniewu. Nie wykazano istotnych różnic średnich w zakresie niecierpliwości – agresji, poziomie agresji ogólnej, negatywizmu, podejrzliwości i drażliwości. U jednostek typu A wyższe były wartości agresji i gniewu zewnętrznego między obiema grupami. Stwierdzono, że u uczniów grupy eksperymentalnej po przeprowadzeniu programu istotnie obniżył się średni poziom niecierpliwości – agresji, agresji ogólnej i podejrzliwości; zaobserwowano też nieistotne statystycznie zmniejszenie się nasilenia ogólnego wzoru A; w grupie kontrolnej nie zauważono żadnych istotnych zmian. U uczniów z grupy eksperymentalnej charakteryzujących się wzorem A zaobserwowano istotne zmniejszenie się agresji ogólnej, napastliwości słownej i podejrzliwości; średnie pozostałych elementów również miały tendencję spadkową, ale nie osiągały poziomu istotności; pozostały różnice między jednostkami typu A i typu B w zakresie poziomu agresji ogólnej i drażliwości. Stwierdzono, że uzyskane wyniki są zadowalające i wskazują na konieczność prowadzenia modyfikacji zachowań typu A u dzieci i młodzieży.

Deskryptory TESE: psychologia, zachowania, profilaktyka, uczeń, osobowość
TESE descriptors: psychology, behaviour, prevention, pupil, personality
Publikacje:
  • Ogińska-Bulik, N. (1999). Modyfikacja zachowań typu A u dzieci. Przegląd Psychologiczny, 4, 83-94.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"