BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modernizacja nauczania informatyki poprzez wykorzystanie e-learningu
Data: [2003] – [2006]
Badacz: Zbigniew Paweł Kruszewski, Robert Żak
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy edukacyjnej użyteczności nauczania zdalnego (TIK) w szkolnictwie wyższym. Do zgromadzenia materiału badawczego posłużono się metodą eksperymentu pedagogicznego oraz sondażu diagnostycznego, z wykorzystaniem techniki ankiety, obserwacji, analizy dokumentów oraz testów pedagogicznych i psychologicznych. Próbę badawczą stanowiło 152 studentów stacjonarnych oraz 205 studentów zaocznych (łącznie 357 osób). 52% badanych zdecydowało się na edukację zdalną (186 osób – grupa eksperymentalna), pozostała część badanych uczęszczała na zajęcia w tradycyjny sposób (grupa kontrolna). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy o identycznych rezultatach osiąganych przez uczestników obu grup. Do zaliczenia nie przystąpiło czterech studentów z grupy eksperymentalnej, a 12% nie uzyskało pozytywnego wyniku (taki sam odsetek badanych nie otrzymał zaliczenia w grupie kontrolnej). Ponadto wykazano, że najwięcej połączeń z serwerem ćwiczeniowym odbywało się w godzinach popołudniowych oraz wieczornych, pomiędzy godziną 16 a 24. Zgromadzony materiał pozwolił także ustalić, że najczęściej wybieraną formą komunikacji z nauczycielem była korespondencja za pośrednictwem poczty elektronicznej (63%) oraz wirtualne konsultacje w chatroomie (12%). W ocenie większości studentów materiał kursu internetowego był odpowiedni (76%), a 96% ankietowanych uznało przystępność materiałów za dobrą i bardzo dobrą.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, nauczanie wspomagane komputerem, technologia informacyjno-komunikacyjna, Internet, nauczanie na odległość
TESE descriptors: student, higher education, computer-assisted learning, ICT, Internet, distance learning
Publikacje:
  • Kruszewski, Z.P. i Żak, R. (2007). Modernizacja nauczania informatyki poprzez wykorzystanie e-learningu. Toruńsko-Płockie Studia Dydaktyczne, 20, 165-179.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"