Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu ewaluacji programu praktycznej nauki zawodu w zakresie obróbki ręcznej. Program ten obejmował około 200 godzin zajęć specjalizacyjnych i sformułowany był w postaci czynności, które uczeń miał opanować w toku nauki. W szkołach chętnych do zrealizowania programu powołano komisje w składzie: przedstawiciel dyrekcji, nauczyciele danego przedmiotu, wizytator metodyk lub nauczyciel doradca przedmiotowy. Badania testowe objęły wylosowane reprezentacyjne grupy uczniów (jedna trzecia stanu klasy) z 14 szkół zawodowych (siedmiu ZSZ i siedmiu techników) z całego kraju. Wyniki testu ujawniły, że ponad połowa uczniów opanowała następujące czynności: wykonywanie płytki bez błędu i z błędem naprawialnym (82% uczniów ZSZ i 88% uczniów techników), samodzielne opracowanie procesu technologicznego (odpowiednio 68% i 75%), przestrzeganie regulaminu warsztatowego, przepisów bhp, przeciwpożarowych, ochrony środowiska i zalecenia ergonomii (68% i 76%), bezbłędne przeprowadzenie kontroli wykonanej pracy (56% i 53%). Mniej niż połowa badanych potrafiła prawidłowo zorganizować stanowisko pracy (27% i 36%), właściwie eksploatować i konserwować narzędzia i przyrządy (22% i 29%) oraz zachować ład na stanowisku pracy (24% i 24%). |