Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na m.in. następujące pytania: Czy dzieci z zaburzeniami w przetwarzaniu sensorycznym mają problemy z zastosowaniem teorii umysłu? Jaki jest związek między poszczególnymi obszarami zaburzeń przetwarzania sensorycznego a zdolnością stosowania teorii umysłu? Próbę badawczą stanowiło 37 dzieci w wieku od sześciu do siedmiu lat w normie intelektualnej, uczęszczających do klas zerowych i pierwszych państwowych placówek oświatowych, u których zdiagnozowano zaburzenia w przebiegu procesów integracji sensorycznej (na postawie wyników Południowokalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej oraz Obserwacji Klinicznej). W badaniu wykorzystano Test Sprawności Językowej Z. Tarkowskiego oraz próbę Sally-Ann. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że jedna trzecia respondentów nie rozwiązała próby laleczek, co wskazuje na możliwość zaistnienia problemów z zastosowaniem teorii umysłu. Ponadto zaobserwowano, że osoby, które nie rozwiązały próby laleczek, charakteryzowały się m.in. nasilonymi objawami zaburzeń integracji sensorycznej (w tym: przetrwałe odruchy toniczne, problemy z przekraczaniem linii środkowej ciała czy objawy wskazujące na mikrouszkodzenia układu nerwowego). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać, że problem z zastosowaniem teorii umysłu dotyczy zarówno osób autystycznych, jak i części dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. |