BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolność posługiwania się teorią umysłu a poziom sprawności językowej u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Daria Jodzis
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na m.in. następujące pytania: Czy dzieci z zaburzeniami w przetwarzaniu sensorycznym mają problemy z zastosowaniem teorii umysłu? Jaki jest związek między poszczególnymi obszarami zaburzeń przetwarzania sensorycznego a zdolnością stosowania teorii umysłu? Próbę badawczą stanowiło 37 dzieci w wieku od sześciu do siedmiu lat w normie intelektualnej, uczęszczających do klas zerowych i pierwszych państwowych placówek oświatowych, u których zdiagnozowano zaburzenia w przebiegu procesów integracji sensorycznej (na postawie wyników Południowokalifornijskich Testów Integracji Sensorycznej oraz Obserwacji Klinicznej). W badaniu wykorzystano Test Sprawności Językowej Z. Tarkowskiego oraz próbę Sally-Ann. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że jedna trzecia respondentów nie rozwiązała próby laleczek, co wskazuje na możliwość zaistnienia problemów z zastosowaniem teorii umysłu. Ponadto zaobserwowano, że osoby, które nie rozwiązały próby laleczek, charakteryzowały się m.in. nasilonymi objawami zaburzeń integracji sensorycznej (w tym: przetrwałe odruchy toniczne, problemy z przekraczaniem linii środkowej ciała czy objawy wskazujące na mikrouszkodzenia układu nerwowego). Zgromadzony materiał pozwolił wykazać, że problem z zastosowaniem teorii umysłu dotyczy zarówno osób autystycznych, jak i części dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej.

Deskryptory TESE: dziecko, zaburzenia rozwoju języka, rozwój dziecka, umiejętności komunikowania się, sprawność, język, umiejętność mówienia
TESE descriptors: child, language impairment, child development, communicative competences, efficiency, language, oral skills
Publikacje:
  • Jodzis, D. (2009). Zdolność posługiwania się teorią umysłu a poziom sprawności językowej u dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 127-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"