BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności wyobrażeniowe niewidomych dzieci w zakresie skaningu i rotacji kształtu dotykanych obiektów
Instytucja:
Data: [2009]
Badacz: Magdalena Szubielska
Abstrakt:

Celem badania była analiza problematyki dotyczącej zdolności wyobrażeniowych niewidomych dzieci w zakresie skaningu i rotacji kształtu obiektów percypowanych dotykowo. Weryfikacji poddano następujące hipotezy: u niewidomych dzieci wraz z wiekiem doskonali się zdolność różnicowania kształtu percypowanych dotykowo obiektów, co dotyczy zarówno porównywania kształtów obiektów znajdujących się w takiej samej pozycji, jaki i względem siebie obróconych; trafność różnicowania percepcyjnego kształtów obiektów przez niewidome dzieci jest większa w sytuacji, gdy dotykane obiekty ustawione są względem siebie w tej samej pozycji, niż gdy znajdują się one w różnych pozycjach. Badaniem objęto 14 wychowanków Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej w Laskach (w tym siedmiu chłopców i siedem dziewczynek; średni wiek wynosił 11 lat i sześć miesięcy). Wśród badanych było 10 zupełnie niewidomych dzieci, dwoje mających poczucie światła i dwoje niewidomych funkcjonalnie (tzn. mających resztki wzroku, jednak z niego niekorzystających). Badanie przebiegało w dwóch etapach, pierwszy polegał na sprawdzeniu zdolności skaningu (z wykorzystaniem zadań porównywania kształtów znajdujących się w tej samej orientacji); w drugim etapie testowano umiejętność wykonywania rotacji umysłowej. Czas wykonania obu zadań wynosił około 10 minut. Uzyskane wyniki pozwoliły stwierdzić, że im starsze dziecko, tym lepiej różnicuje kształty dotykanych obiektów, jednak tylko w sytuacji, gdy kształty te były obrócone względem siebie o 90 stopni. Trafność porównywania kształtów obiektów ułożonych w tej samej pozycji okazała się nie mieć żadnego związku z wiekiem niewidomych dzieci. Ponadto potwierdzono prawidłowość drugiej hipotezy o większej trafności różnicowania percepcyjnego kształtów obiektów, które były ustawione względem siebie w tej samej pozycji, niż gdy znajdowały się w różnym położeniu.

Autorskie słowa kluczowe: niewidomi, wyobraźnia przestrzenna, skaning, rotacja, percepcja dotykowa
Author's Keywords: the blind, spatial imagery, scanning, rotation, tactile perception
Deskryptory TESE: upośledzenie widzenia, rozwój dziecka, zdrowie, bilans umiejętności, sprawność, dziecko
TESE descriptors: visual impairment, child development, health, skills audit, efficiency, child
Publikacje:
  • Szubielska, M. (2010). Zdolności wyobrażeniowe niewidomych dzieci w zakresie skaningu i rotacji kształtu dotykanych obiektów. Roczniki Psychologiczne, 2, 145-160.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"