Tytuł badania: |
Zdolności, uzdolnienia, twórczość w aspekcie uwarunkowań rozwoju (kontekst teoretyczny i empiryczny) |
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Monika Wróblewska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu rozwoju zdolności twórczych oraz różnic indywidualnych w typach inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo i studentów. W badaniu wzięło udział 120 uczniów klas pierwszych i trzecich gimnazjum oraz 90 studentów drugiego roku studiów stacjonarnych na kierunku pedagogicznym (wiek studentów mieścił się w przedziale 22–23 lat). Posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania KAHN-1 oraz Kwestionariuszem Wielorakich Typów Inteligencji Gardnera. Wśród gimnazjalistów wysoki poziom postawy twórczej wykazało 19% badanych, przeciętny 49%, a niski – 32%. Za pomocą Kwestionariusza Wielorakich Typów Inteligencji określono poziom rozwoju poszczególnych typów inteligencji wśród uczniów. Najwyższe średnie wyniki badani uzyskali w poziomie rozwoju inteligencji wizualno-przestrzennej, kinestetycznej i interpersonalnej. Średnie przeciętne wartości dotyczyły rozwoju pozostałych inteligencji u uczniów uzdolnionych twórczo: lingwistycznej, matematyczno-logicznej i muzycznej. Z kolei wśród studentów najwyższe średnie wartości badani uzyskali dla wymiarów inteligencji interpersonalnej, kinestetycznej, wizualno-przestrzennej i intrapersonalnej. |
Deskryptory TESE: |
uczeń, uzdolniony, uzdolniony uczeń, osobowość, student, gimnazjum |
TESE descriptors: |
pupil, gifted, gifted pupil, personality, student, lower secondary |
Publikacje: |
- Wróblewska, M. (2008). Zdolności, uzdolnienia, twórczość w aspekcie uwarunkowań rozwoju (kontekst teoretyczny i empiryczny). W: M. Wróblewska (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (s. 23-33). Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
|