BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności, uzdolnienia, twórczość w aspekcie uwarunkowań rozwoju (kontekst teoretyczny i empiryczny)
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Monika Wróblewska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu diagnozy poziomu rozwoju zdolności twórczych oraz różnic indywidualnych w typach inteligencji uczniów uzdolnionych twórczo i studentów. W badaniu wzięło udział 120 uczniów klas pierwszych i trzecich gimnazjum oraz 90 studentów drugiego roku studiów stacjonarnych na kierunku pedagogicznym (wiek studentów mieścił się w przedziale 22–23 lat). Posłużono się Kwestionariuszem Twórczego Zachowania KAHN-1 oraz Kwestionariuszem Wielorakich Typów Inteligencji Gardnera. Wśród gimnazjalistów wysoki poziom postawy twórczej wykazało 19% badanych, przeciętny 49%, a niski – 32%. Za pomocą Kwestionariusza Wielorakich Typów Inteligencji określono poziom rozwoju poszczególnych typów inteligencji wśród uczniów. Najwyższe średnie wyniki badani uzyskali w poziomie rozwoju inteligencji wizualno-przestrzennej, kinestetycznej i interpersonalnej. Średnie przeciętne wartości dotyczyły rozwoju pozostałych inteligencji u uczniów uzdolnionych twórczo: lingwistycznej, matematyczno-logicznej i muzycznej. Z kolei wśród studentów najwyższe średnie wartości badani uzyskali dla wymiarów inteligencji interpersonalnej, kinestetycznej, wizualno-przestrzennej i intrapersonalnej.

Deskryptory TESE: uczeń, uzdolniony, uzdolniony uczeń, osobowość, student, gimnazjum
TESE descriptors: pupil, gifted, gifted pupil, personality, student, lower secondary
Publikacje:
  • Wróblewska, M. (2008). Zdolności, uzdolnienia, twórczość w aspekcie uwarunkowań rozwoju (kontekst teoretyczny i empiryczny). W: M. Wróblewska (red.), Kształcenie i promowanie uczniów zdolnych (s. 23-33). Białystok: Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"