BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności uczenia się uczniów kończących I i II etap edukacji
Projekt badawczy:
  • Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2009
Badacz: Ewa Filipiak
Abstrakt:

Przedmiotem badania było m.in. określenie zdolności uczniów szkoły podstawowej, będących warunkiem skutecznego uczenia się: zdolności czytania, pisania, matematycznych i kreatywności. Próbowano również stwierdzić, czy istnieją różnice indywidualne w obrębie właściwości zdolności uczenia się, związane z płcią i wiekiem. W badaniu uczestniczyli uczniowie klas trzecich, czwartych i szóstych (w doniesieniu zaprezentowano wyniki uczniów kończących pierwszy i drugi etap edukacyjny). Na podstawie wyników badania stwierdzono zależność między właściwościami i poziomem zdolności uczenia się a płcią i wiekiem uczniów. Okazało się, że dziewczynki – w każdej grupie wiekowej – otrzymywały lepsze wyniki niż chłopcy. Ponadto, rezultaty chłopców kończących drugi etap edukacji były znacznie gorsze niż wyniki młodszych chłopców. Zauważono również, że wraz z wiekiem uczniów zmniejsza się ich poziom zdolności uczenia się. Wszyscy respondenci otrzymali bardzo wysokie wyniki w podteście MSI, co oznacza ich dużą zdolność zapamiętywania przypadkowych powiązań między symbolami (zapamiętywanie materiału przed jego zrozumieniem). Co więcej, uczniowie kończący pierwszy poziom edukacji uzyskali niskie wyniki w zakresie gotowości do czytania i poprawnego pisania. Badanie ujawniło również słabą pamięć dzieci z pierwszego etapu edukacyjnego, niezbędną do rozwiązywania zadań arytmetycznych.

Autorskie słowa kluczowe: poznawanie, pamięć, ocenianie, wytwarzanie konwergencyjne, zdolności uczenia się, wytwarzanie dywergencyjne
Deskryptory TESE: ocenianie, umiejętności podstawowe, umiejętności pisania, umiejętność czytania, czytanie, pisanie, rozwój dziecka, inteligencja, kreatywność, wiek
TESE descriptors: marking, basic skills, written skills, , reading, writing, child development, intelligence, creativity, age
Publikacje:
  • Filipiak, E. (2015). Zdolności uczenia się uczniów kończących I i II etap edukacji. Edukacja, 1, 34-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"