Tytuł badania: |
Zdolności uczenia się uczniów kończących I i II etap edukacji |
Projekt badawczy: |
- Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
pokaż badania
Inne badania w projekcie:
|
Instytucja: |
|
Data: |
2009 |
Badacz: |
Ewa Filipiak |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania było m.in. określenie zdolności uczniów szkoły podstawowej, będących warunkiem skutecznego uczenia się: zdolności czytania, pisania, matematycznych i kreatywności. Próbowano również stwierdzić, czy istnieją różnice indywidualne w obrębie właściwości zdolności uczenia się, związane z płcią i wiekiem. W badaniu uczestniczyli uczniowie klas trzecich, czwartych i szóstych (w doniesieniu zaprezentowano wyniki uczniów kończących pierwszy i drugi etap edukacyjny). Na podstawie wyników badania stwierdzono zależność między właściwościami i poziomem zdolności uczenia się a płcią i wiekiem uczniów. Okazało się, że dziewczynki – w każdej grupie wiekowej – otrzymywały lepsze wyniki niż chłopcy. Ponadto, rezultaty chłopców kończących drugi etap edukacji były znacznie gorsze niż wyniki młodszych chłopców. Zauważono również, że wraz z wiekiem uczniów zmniejsza się ich poziom zdolności uczenia się. Wszyscy respondenci otrzymali bardzo wysokie wyniki w podteście MSI, co oznacza ich dużą zdolność zapamiętywania przypadkowych powiązań między symbolami (zapamiętywanie materiału przed jego zrozumieniem). Co więcej, uczniowie kończący pierwszy poziom edukacji uzyskali niskie wyniki w zakresie gotowości do czytania i poprawnego pisania. Badanie ujawniło również słabą pamięć dzieci z pierwszego etapu edukacyjnego, niezbędną do rozwiązywania zadań arytmetycznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
poznawanie, pamięć, ocenianie, wytwarzanie konwergencyjne, zdolności uczenia się, wytwarzanie dywergencyjne |
Deskryptory TESE: |
ocenianie, umiejętności podstawowe, umiejętności pisania, umiejętność czytania, czytanie, pisanie, rozwój dziecka, inteligencja, kreatywność, wiek |
TESE descriptors: |
marking, basic skills, written skills, , reading, writing, child development, intelligence, creativity, age |
Publikacje: |
- Filipiak, E. (2015). Zdolności uczenia się uczniów kończących I i II etap edukacji. Edukacja, 1, 34-46.
|