BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: „Produkty” kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
Projekt badawczy:
  • Rozwój zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum
pokaż badania
Instytucja:
Data: 2006 – 2009
Badacz: Ewa Filipiak
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza właściwości zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum oraz motywacji i stosowanych przez respondentów strategii uczenia się. Do zebrania materiału posłużono się testem SOI-LA autorstwa M. Meeker, R. Meeker, G.H. Roid oraz testem SMALSI. Próbę badawczą stanowili uczniowie klas trzecich, czwartych i szóstych szkoły podstawowej oraz pierwszych i trzecich gimnazjum (doboru dokonano ze względu na grupy uczniów reprezentujących „progi szkolne”). Łącznie w badaniu wzięło udział 569 osób, które uczęszczały do szkół bydgoskich (wytypowanych przez Kujawsko-Pomorskie Kuratorium Oświaty). Analiza zebranego materiału pozwoliła stwierdzić przeciętne zdolności koncentracji oraz skupienia uwagi na lekcjach u badanych uczniów. Podkreślono, że najwyższe wskaźniki, sygnalizujące nudę i rozproszenie, odnotowano u gimnazjalistów. Wykazano ponadto, że uczniowie klas gimnazjalnych uzyskali niekorzystne rezultaty w podtestach dotyczących oceniania – na podstawie ich wyników zaobserwowano m.in. tendencję do dokonywania złych wyborów oraz brak zdolności skutecznego i dobrego planowania. Uzyskany materiał pozwolił stwierdzić również, że wiek i płeć były czynnikami różnicującymi stosowane przez badanych strategie uczenia się oraz ich motywację (zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami najbardziej zmotywowane okazały się uczennice klasy trzeciej szkoły podstawowej).

Deskryptory TESE: proces uczenia się, efekt uczenia się, uczenie się, uczeń, tempo uczenia się, szkoła podstawowa, gimnazjum
TESE descriptors: learning process, learning outcome, learning, pupil, learning pace, primary school, lower secondary
Publikacje:
  • Filipiak, E. (2012). „Produkty” kultury uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum. Forum Oświatowe, 1, 159-183.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"