Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza właściwości zdolności uczenia się uczniów szkoły podstawowej i gimnazjum oraz motywacji i stosowanych przez respondentów strategii uczenia się. Do zebrania materiału posłużono się testem SOI-LA autorstwa M. Meeker, R. Meeker, G.H. Roid oraz testem SMALSI. Próbę badawczą stanowili uczniowie klas trzecich, czwartych i szóstych szkoły podstawowej oraz pierwszych i trzecich gimnazjum (doboru dokonano ze względu na grupy uczniów reprezentujących „progi szkolne”). Łącznie w badaniu wzięło udział 569 osób, które uczęszczały do szkół bydgoskich (wytypowanych przez Kujawsko-Pomorskie Kuratorium Oświaty). Analiza zebranego materiału pozwoliła stwierdzić przeciętne zdolności koncentracji oraz skupienia uwagi na lekcjach u badanych uczniów. Podkreślono, że najwyższe wskaźniki, sygnalizujące nudę i rozproszenie, odnotowano u gimnazjalistów. Wykazano ponadto, że uczniowie klas gimnazjalnych uzyskali niekorzystne rezultaty w podtestach dotyczących oceniania – na podstawie ich wyników zaobserwowano m.in. tendencję do dokonywania złych wyborów oraz brak zdolności skutecznego i dobrego planowania. Uzyskany materiał pozwolił stwierdzić również, że wiek i płeć były czynnikami różnicującymi stosowane przez badanych strategie uczenia się oraz ich motywację (zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami najbardziej zmotywowane okazały się uczennice klasy trzeciej szkoły podstawowej). |