Tytuł badania: |
Zdolności twórcze wychowanków domów dziecka |
Instytucja: |
|
Data: |
[1996] |
Badacz: |
Grażyna Mendecka |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był rozwój zdolności twórczych wychowanków domów dziecka. W badaniu wykorzystano test Zborowskiego (1986) do pomiaru płynności słownej, skojarzeniowej, ekspresywnej i ideacyjnej. Badaniem eksperymentalnym objęto 28 wychowanków domu dziecka oraz odpowiednio dobraną grupę kontrolną o tej samej liczebności. Badani uczęszczali do klas I-III szkoły podstawowej i byli w wieku od ośmiu do dziewięciu lat. Rodzice badanych mieli najczęściej wykształcenie podstawowe. W badaniu założono, że patologiczne środowisko wychowania poprzez słabsze narzucanie dzieciom systemu wartości rodziców mogło sprzyjać niezależności intelektualnej i twórczemu sposobowi myślenia. Wyniki badania ujawniły, że dzieci z grupy kontrolnej uzyskały wyższe wyniki dla wszystkich rodzajów płynności myślenia niż dzieci z domów dziecka. Największą różnicę zanotowano w przypadku płynności ideacyjnej. |
Deskryptory TESE: |
dzieci w placówkach opiekuńczych, zajęcia twórcze, wychowanie dziecka, psychologia, szkoła podstawowa |
TESE descriptors: |
children in public care, creative activities, child rearing, psychology, primary school |
Publikacje: |
- Mendecka, G. (1996). Zdolności twórcze wychowanków domów dziecka. Prace Naukowe. Psychologia, V, 57-67.
|