Tytuł badania: |
Zdolności twórcze a uzdolnienia kierunkowe |
Instytucja: |
|
Data: |
2002 – 2004 |
Badacz: |
Wiesława Limont, Marzena Trela |
Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 225 studentów pierwszego i drugiego roku studiów, a także wybitnie uzdolnionych osób z zespołu tańca. Osoby o uzdolnieniach lingwistycznych studiowały filologię polską i filozofię. W badanej próbie znaleźli się także studenci o uzdolnieniach matematycznych, muzycznych i plastycznych. W próbie zakwalifikowanej do badania było 135 kobiet i 120 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Alternatywnego Zastosowania Guilforda do identyfikacji zdolności dywergencyjnych, określanych za pomocą trzech wskaźników: płynności ideacyjnej (liczba wygenerowanych pomysłów), semantycznej giętkości spontanicznej (różne odpowiedzi) oraz oryginalności (unikatowych pomysłów). Analiza wariancji w zakresie czynnika dywergencyjności ujawniła istotne statystycznie różnice między wszystkimi grupami uzdolnionych osób. Najwyższe średnie wyniki otrzymały osoby uzdolnione lingwistycznie, następnie plastycznie i tanecznie. Najniższe wyniki w tym zakresie uzyskały osoby z uzdolnieniami muzycznymi i matematycznymi. Najwyższe wyniki w zakresie czynnika powiązania uzyskały kolejno osoby uzdolnione lingwistycznie, plastycznie i tanecznie, najniższe wyniki zaś podobnie jak w przypadku dywergencyjności – osoby uzdolnione muzycznie i matematycznie. Najwyższą średnią wyników w zakresie czynnika przekraczania uzyskały osoby uzdolnione językowo. W zakresie czynnika nietypowości najwyższą średnią otrzymały osoby uzdolnione plastycznie (istotna różnica między nimi a pozostałymi grupami). Najniższą średnią natomiast uzyskały osoby uzdolnione matematycznie (istotna różnica między nimi a osobami uzdolnionymi plastycznie, lingwistycznie i muzycznie). |
Autorskie słowa kluczowe: |
zdolności twórcze, uzdolnienia kierunkowe, inteligencje wielorakie |
Author's Keywords: |
creative abilities, specific abilities, multiple intelligences |
Deskryptory TESE: |
student, uzdolniony, uzdolniony uczeń, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, matematyka, edukacja artystyczna, kreatywność |
TESE descriptors: |
student, gifted, gifted pupil, music education, drawing, mathematics, art education, creativity |
Publikacje: |
- Limont, W. i Trela, M. (2008). Zdolności twórcze a uzdolnienia kierunkowe. Psychologia Rozwojowa, 4, 23-35.
|