BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności twórcze a uzdolnienia kierunkowe
Instytucja:
Data: 2002 – 2004
Badacz: Wiesława Limont, Marzena Trela
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 225 studentów pierwszego i drugiego roku studiów, a także wybitnie uzdolnionych osób z zespołu tańca. Osoby o uzdolnieniach lingwistycznych studiowały filologię polską i filozofię. W badanej próbie znaleźli się także studenci o uzdolnieniach matematycznych, muzycznych i plastycznych. W próbie zakwalifikowanej do badania było 135 kobiet i 120 mężczyzn. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano Test Alternatywnego Zastosowania Guilforda do identyfikacji zdolności dywergencyjnych, określanych za pomocą trzech wskaźników: płynności ideacyjnej (liczba wygenerowanych pomysłów), semantycznej giętkości spontanicznej (różne odpowiedzi) oraz oryginalności (unikatowych pomysłów). Analiza wariancji w zakresie czynnika dywergencyjności ujawniła istotne statystycznie różnice między wszystkimi grupami uzdolnionych osób. Najwyższe średnie wyniki otrzymały osoby uzdolnione lingwistycznie, następnie plastycznie i tanecznie. Najniższe wyniki w tym zakresie uzyskały osoby z uzdolnieniami muzycznymi i matematycznymi. Najwyższe wyniki w zakresie czynnika powiązania uzyskały kolejno osoby uzdolnione lingwistycznie, plastycznie i tanecznie, najniższe wyniki zaś podobnie jak w przypadku dywergencyjności – osoby uzdolnione muzycznie i matematycznie. Najwyższą średnią wyników w zakresie czynnika przekraczania uzyskały osoby uzdolnione językowo. W zakresie czynnika nietypowości najwyższą średnią otrzymały osoby uzdolnione plastycznie (istotna różnica między nimi a pozostałymi grupami). Najniższą średnią natomiast uzyskały osoby uzdolnione matematycznie (istotna różnica między nimi a osobami uzdolnionymi plastycznie, lingwistycznie i muzycznie). 

Autorskie słowa kluczowe: zdolności twórcze, uzdolnienia kierunkowe, inteligencje wielorakie
Author's Keywords: creative abilities, specific abilities, multiple intelligences
Deskryptory TESE: student, uzdolniony, uzdolniony uczeń, edukacja muzyczna, edukacja plastyczna, matematyka, edukacja artystyczna, kreatywność
TESE descriptors: student, gifted, gifted pupil, music education, drawing, mathematics, art education, creativity
Publikacje:
  • Limont, W. i Trela, M. (2008). Zdolności twórcze a uzdolnienia kierunkowe. Psychologia Rozwojowa, 4, 23-35.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"