BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności poznawcze dzieci w wieku 7-10 lat
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Monika Wiśniewska-Kin
Abstrakt:

Celem badania było określenie, jakie zdolności poznawcze, ujawniające się w trakcie definiowania pojęć, posiadają dzieci w wieku od siedmiu do 10 lat. Badaniem diagnostycznym z wykorzystaniem testu wielokrotnych skojarzeń objęto 406 uczniów w młodszym wieku szkolnym.  W celu skategoryzowania zebranego materiału wykorzystano wykaz zdolności kognitywnych opracowany przez R.W. Langackera. Badane dzieci nabywały zatem z wiekiem takich umiejętności jak: kategoryzowanie jednych struktur w oparciu o inne oraz rozpoznawanie podobieństw między różnymi strukturami, łączenie prostszych struktur w bardziej złożone, kategoryzowanie i ujmowanie danej sytuacji na różnych poziomach abstrakcji, ustalanie odpowiedniości między elementami znaczenia różnych struktur (posługiwanie się metaforami), konceptualizowanie tej samej sytuacji na wiele sposobów (obrazowanie). Dzieci najczęściej kategoryzowały jedne struktury w oparciu o inne, rozpoznawały także podobieństwa i różnice między strukturami. Najwięcej centralnych informacji najstarsze dzieci podały dla pojęć rozkazprośba (68%) oraz mądrośćrozsądek (54%). Z kolei dzieci najmłodsze miały największy kłopot z rozróżnieniem znaczeniowym pojęć zachętanamowa (14%) oraz rozuminteligencja (19%). Wszystkie dzieci potrafiły lepiej określić cechy pojęć z kategorii podrzędnych niż z reprezentantów bardziej abstrakcyjnych kategorii (np. wola). Najpóźniej badani nabywali umiejętność ustalania odpowiedniości między elementami znaczenia różnych struktur (posługiwanie się metaforami) oraz konceptualizowania tej samej sytuacji na kilka sposobów (obrazowanie). Metafory tworzono najczęściej dla dziedziny docelowej miłość (83% najstarszych dzieci) oraz radość (średnio 46%) i smutek (średnio 58%). Najmniej metafor stworzono dla dziedziny docelowej strach (co trzecie dziecko w wieku 9-10 lat i co czwarte w wieku 8-9 lat). Dla dziedziny tej utworzono również najmniej podobieństw (14% dzieci w wieku 8-9 lat i 18% dzieci w wieku 9-10 lat) oraz różnic (odpowiednio 7% i 9%).

Deskryptory TESE: rozwój poznawczy, język, rozwój dziecka, szkoła podstawowa, kształcenie na poziomie elementarnym
TESE descriptors: cognitive development, language, child development, primary school, basic education
Publikacje:
  • Wiśniewska-Kin, M. (2008). Zdolności poznawcze dzieci w wieku 7-10 lat. Problemy Wczesnej Edukacji, 1(7), 127-138.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"