BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolności emocjonalne i poznawcze a osiągnięcia szkolne
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Maciej Stolarski
Abstrakt:

Autor rozważa – na podstawie wyników dotychczasowych badań – potwierdzony wpływ inteligencji emocjonalnej na osiągnięcia szkolne i akademickie. Goleman (1997) przypisał inteligencji emocjonalnej 80% wariancji powodzenia życiowego, również jeśli chodzi o osiągnięcia edukacyjne. Dowiedziono już (Shutte i in., 1998), że inteligencja emocjonalna wpływa na średnią ocen uzyskiwanych przez studentów (związek między obiema zmiennymi: r = 0,33). Wniosek ten potwierdziły inne badania (Parker i in., 2004), w których dowiedziono, że wyższy poziom inteligencji emocjonalnej uczniów wpływa na wyższą średnią ocen końcoworocznych; uczniowie o wyższej inteligencji emocjonalnej radzili sobie także lepiej po rozpoczęciu nauki akademickiej (Parker, Summerfeldt, Hogan, Majeski, 2004), rzadziej rzucali studia (Parker, Hogan, Estabrook, Oke, Wood, 2006). Inne badania kwestionariuszowe – np. Parnell, 2007; Walker, 2006 – potwierdziły wpływ inteligencji emocjonalnej na osiągnięcia szkolne. Holt (2007) w swoim badaniach za pomocą testu MSCEIT wykazała pozytywny wpływ poziomu inteligencji emocjonalnej na osiągnięcia edukacyjne studentów. Autor wskazuje, że inteligencja emocjonalna nie ma może aż tak silnego wpływu, jak chciałby Goleman (1997), ale stanowi jeden z ważniejszych czynników efektywności funkcjonowania poznawczego w szkole, chociaż nie jest tak silna jak inteligencja „akademicka” (inteligencja poznawcza wyjaśnia blisko 25% wariancji osiągnięć szkolnych, por. Cronbach, 1990; Jensen, 1980; Neisser i in.; za: Nęcka, 2003).

Autorskie słowa kluczowe: edukacja, inteligencja emocjonalna, zdolności, procesy poznawcze
Author's Keywords: education, emotional intelligence, abilities, cognitive processes
Deskryptory TESE: efekt uczenia się, niedostateczne osiągnięcia w nauce, inteligencja, osobowość, rozwój dziecka, rozwój poznawczy
TESE descriptors: learning outcome, re-assessment, intelligence, personality, child development, cognitive development
Publikacje:
  • Stolarski, M. (2008). Zdolności emocjonalne i poznawcze a osiągnięcia szkolne. Psychologia. Edukacja i Społeczeństwo, 5, 55-65.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"