BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdolność do empatii u nauczycieli i studentów
Instytucja:
Data: [1993]
Badacz: Maria Kliś, Joanna Kossewska
Abstrakt:

Przedmiotem badania na temat empatii nauczycieli szkół specjalnych i masowych były: czynniki składające się na aspekt emocjonalny empatii, poziom empatii studentów przygotowujących się do pracy z dziećmi specjalnej troski w porównaniu ze studentami innych kierunków, poziom empatii nauczycieli pracujących z dziećmi specjalnej troski w porównaniu z nauczycielami szkół masowych, poziom empatii nauczycieli w procesie nabywania doświadczeń zawodowych, wpływ zmiennych temperamentalnych na poziom empatii, różnicująca rola aspektów emocjonalnego i poznawczego w obrębie wyróżnionych podgrup badanych. Badaniem objęto 170 osób pracujących albo studiujących w Krakowie; podzielono ich na cztery grupy: nauczyciele szkół podstawowych (29 osób), nauczyciele szkół specjalnych (44 osoby), studenci pierwszego roku filologii polskiej w Wyższej Szkole Pedagogicznej (50 osób), studenci pierwszego roku pedagogiki specjalnej w Wyższej Szkole Pedagogicznej (47 osób). Do pomiaru emocjonalnego aspektu empatii wykorzystano Kwestionariusz Empatii Emocjonalnej Mehrabiana i Epsteina, do pomiaru aspektu poznawczego – Kwestionariusz Rozumienia Empatycznego Innych Ludzi Węglińskiego. Zmienne temperamentalne zmierzono za pomocą Kwestionariusza do Badania Temperamentu Strelaua. Badanie wykazało negatywny związek pomiędzy emocjonalnym aspektem empatii a wiekiem badanych, co najpewniej wynika z syndromu wypalenia zawodowego. Związek ten najsilniejszy był wśród nauczycieli szkół masowych. Umiejętność odczuwania empatii obniża się w grupie tych nauczycieli z powodu negatywnych doświadczeń związanych z wykonywaniem zawodu – to sygnał, by podjąć odpowiednie kroki do przeciwdziałania tej tendencji. Empatia jest niższa wśród nauczycieli ze szkół specjalnych niż u studentów pedagogiki specjalnej. Ponadto, badanie wykazało, że wraz ze wzrostem siły pobudzenia procesów nerwowych zmniejszają się: podatność na emocjonalne zranienie oraz tendencja do odrzucania uczuć innych osób. Studenci pedagogiki specjalnej osiągnęli najwyższy poziom empatii emocjonalnej w porównaniu z pozostałymi grupami badanych.

Deskryptory TESE: osobowość, kompetencje społeczne, specjalne potrzeby edukacyjne, nauczyciel kształcenia specjalnego, student
TESE descriptors: personality, social competences, special educational needs, SEN teacher, student
Publikacje:
  • Kliś, M. i Kossewska, J. (1993). Zdolność do empatii u nauczycieli i studentów. Psychologia Wychowawcza, 2, 133-143.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"