BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdobywanie i budowanie autorytetu przez nauczycieli wczesnej edukacji
Data: [2013]
Badacz: Anna Jakubowicz-Bryx
Abstrakt:

Celem badania była analiza, jak przebiega oddziaływanie przez nauczycieli własnym przykładem w edukacji wczesnoszkolnej oraz jakie kompetencje, cechy osobowości i postawy nauczyciela są najważniejsze w tej kwestii. Do zebrania materiału posłużono się sondażem diagnostycznym z wykorzystaniem ankiety. Badaniem objęto 179 nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z województwa kujawsko-pomorskiego. Wśród ankietowanych zdecydowaną większość (79,8%) stanowiły osoby w wieku od 26 do 45 lat oraz nauczycielki dyplomowane i mianowane (81,0%). Respondentów poproszono o wybranie trzech zasad, które w ich ocenie powinny towarzyszyć motywowaniu uczniów do zmiany. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami najistotniejsze były wprowadzenie zrównoważonego systemu kar i nagród oraz wyrażanie empatii (po 80%). W dalszej kolejności wskazywano uświadamianie uczniom niezgodności między ich własnym zachowaniem a społecznie przyjętymi zasadami funkcjonowania (70%) oraz angażowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w rozwiązywaniu własnych problemów (60%). Do najważniejszych kompetencji nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej zaliczono: umiejętności interpersonalne i cechy osobowościowe (po 80%) oraz umiejętności wychowawcze i przygotowanie metodyczne i merytoryczne (po 70%). Okazało się, że badana grupa nauczycielek odczuwała spełnienie zawodowe (33% zdecydowanie tak, 42% tak, a 25% raczej tak). Ponadto wszystkie nauczycielki były przekonane o posiadaniu autorytetu u wychowanków (25% zdecydowanie tak, 42% tak, a 33% raczej tak).

Autorskie słowa kluczowe: budowanie autorytetu, wczesna edukacja, nauczyciel wczesnej edukacji
Author's Keywords: building the authority, early school education, teacher of early education
Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, nauczanie, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, edukacja przedszkolna, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: teacher, teaching profession, teaching, attitude, teacher-student relation, pre-primary education, childcare
Publikacje:
  • Jakubowicz-Bryx, A. (2014). Zdobywanie i budowanie autorytetu przez nauczycieli wczesnej edukacji. Roczniki Pedagogiczne, 6(42), 83-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"