BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zbiory wartości wychowawczych nauczycieli i uczniów ze zróżnicowanych poziomów edukacyjnych
Data: [2007]
Badacz: Ryszard Skrzypniak
Abstrakt:

Przedmiotem badania był system wartości nauczycieli oraz młodzieży akademickiej i szkolnej. Próbę badawczą stanowiło 400 pedagogów (w tym 200 akademickich oraz 200 gimnazjalnych i licealnych), 750 studentów i 440 uczniów gimnazjum oraz liceum. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu oraz następujących narzędzi: kwestionariusza Wartości nauczycieli i kwestionariusza Wartości młodzieży. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono zróżnicowanie w zakresie preferowanych wartości pomiędzy nauczycielami akademickim i pozostałymi (w szczególności wartości duchownych). Wśród nauczycieli nieakademickich nie wymieniano takich wartości jak piękno, doskonałość, dyscyplina, honor oraz twórcza praca. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 93% nauczycieli akademickich oraz 76% pozostałych nauczycieli dostrzegało w procesach globalizacji pozytywne aspekty, a do negatywnych zaliczano np. możliwość utraty tożsamości narodowej. Wśród wypowiedzi studentów i uczniów dominowały wartości związane z życiem codziennym. Zmiana wartości pod wpływem globalizacji miała charakter powierzchownych i dotyczyła zachowań, zmian kulinarnych czy dnia codziennego (stylu życia, odbioru środków masowego przekazu). Dodatkowo zwrócono uwagę na ogromne zubożenie w zakresie autorytetów w skali społecznej. Okazało się również, że wartości tradycyjne najczęściej przekazywane były badanej młodzież przez rodziców, Kościół katolicki oraz szkołę.

Autorskie słowa kluczowe: nauczyciel, student, globalizacja, integracja, aksjologia, system wartości, uczeń
Author's Keywords: teacher, student, globalization, integration, axiology, the system of values, pupil
Deskryptory TESE: wychowanie moralne, wartości obywatelskie, nauczyciel, szkoła wyższa, uczeń, student, postawa, zachowania
TESE descriptors: moral education, civic values, teacher, higher education, pupil, student, attitude, behaviour
Publikacje:
  • Skrzypniak, R. (2009). Zbiory wartości wychowawczych nauczycieli i uczniów ze zróżnicowanych poziomów edukacyjnych. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 3, 83-96.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Dariusz Hybś 1
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"