Tytuł badania: |
Zbiory wartości wychowawczych nauczycieli i uczniów ze zróżnicowanych poziomów edukacyjnych |
Data: |
[2007] |
Badacz: |
Ryszard Skrzypniak |
Abstrakt: |
Przedmiotem badania był system wartości nauczycieli oraz młodzieży akademickiej i szkolnej. Próbę badawczą stanowiło 400 pedagogów (w tym 200 akademickich oraz 200 gimnazjalnych i licealnych), 750 studentów i 440 uczniów gimnazjum oraz liceum. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki wywiadu oraz następujących narzędzi: kwestionariusza Wartości nauczycieli i kwestionariusza Wartości młodzieży. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono zróżnicowanie w zakresie preferowanych wartości pomiędzy nauczycielami akademickim i pozostałymi (w szczególności wartości duchownych). Wśród nauczycieli nieakademickich nie wymieniano takich wartości jak piękno, doskonałość, dyscyplina, honor oraz twórcza praca. Na podstawie zgromadzonego materiału wykazano również, że 93% nauczycieli akademickich oraz 76% pozostałych nauczycieli dostrzegało w procesach globalizacji pozytywne aspekty, a do negatywnych zaliczano np. możliwość utraty tożsamości narodowej. Wśród wypowiedzi studentów i uczniów dominowały wartości związane z życiem codziennym. Zmiana wartości pod wpływem globalizacji miała charakter powierzchownych i dotyczyła zachowań, zmian kulinarnych czy dnia codziennego (stylu życia, odbioru środków masowego przekazu). Dodatkowo zwrócono uwagę na ogromne zubożenie w zakresie autorytetów w skali społecznej. Okazało się również, że wartości tradycyjne najczęściej przekazywane były badanej młodzież przez rodziców, Kościół katolicki oraz szkołę. |
Autorskie słowa kluczowe: |
nauczyciel, student, globalizacja, integracja, aksjologia, system wartości, uczeń |
Author's Keywords: |
teacher, student, globalization, integration, axiology, the system of values, pupil |
Deskryptory TESE: |
wychowanie moralne, wartości obywatelskie, nauczyciel, szkoła wyższa, uczeń, student, postawa, zachowania |
TESE descriptors: |
moral education, civic values, teacher, higher education, pupil, student, attitude, behaviour |
Publikacje: |
- Skrzypniak, R. (2009). Zbiory wartości wychowawczych nauczycieli i uczniów ze zróżnicowanych poziomów edukacyjnych. Zeszyty Naukowe Koszalińskiej Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych, 3, 83-96.
|