Abstrakt: |
Celem badania było określenie przyczyn negatywnych zachowań uczestników Środowiskowego Hufca Pracy podczas lekcji. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. W badaniu wzięło udział 162 gimnazjalistów, w tym 120 chłopców i 42 dziewcząt. Respondentom zadano następujące pytanie: Dlaczego przeszkadzasz nauczycielowi prowadzącemu lekcję? Każdy uczeń miał możliwość wyboru kilku zaproponowanych odpowiedzi. Najrzadziej uczniowie twierdzili, że nie cenią i nie lubią nauczyciela; odpowiedź tę wybrało 9 chłopców i 3 dziewcząt. Najczęściej wskazywano natomiast stwierdzenie, że przeszkadzają, ponieważ nudzą się, gdy nauczyciel mówi i dyktuje (35 wskazań chłopców i 15 wskazań dziewcząt). 35 uczniów i 8 uczennic przeszkadzało podczas lekcji, ponieważ chcieli sprawdzić, jak zareaguje na takie zachowania nauczyciel. 30 chłopców i 9 dziewcząt jako przyczynę przeszkadzania nauczycielowi wskazali fakt, że szybko rozumieją temat lekcji i się nudzą. 22 chłopców i 11 dziewcząt za przyczynę niestosownego zachowania wobec nauczycieli uznali nudę, gdy nie rozumieli materiału omawianego na zajęciach. 16 uczniów i 13 uczennic przeszkadzało nauczycielowi, by zaimponować rówieśnikom, a odpowiednio 18 i 4 – ponieważ przestali lubić prowadzącego. 60% ankietowanych za nauczyciela cenionego i godnego zaufania uznało sprawiedliwego pedagoga, a 55% pedagoga szanującego godność ucznia, niewyzywającego i wyrozumiałego. |