BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z doświadczeń wychowawcy klasy przysposabiającej do zawodu
Data: [2013]
Badacz: Inocenty Marek
Abstrakt:

Celem badania było określenie przyczyn negatywnych zachowań uczestników Środowiskowego Hufca Pracy podczas lekcji. Do zebrania materiału wykorzystano kwestionariusz anonimowej ankiety. W badaniu wzięło udział 162 gimnazjalistów, w tym 120 chłopców i 42 dziewcząt. Respondentom zadano następujące pytanie: Dlaczego przeszkadzasz nauczycielowi prowadzącemu lekcję? Każdy uczeń miał możliwość wyboru kilku zaproponowanych odpowiedzi. Najrzadziej uczniowie twierdzili, że nie cenią i nie lubią nauczyciela; odpowiedź tę wybrało 9 chłopców i 3 dziewcząt. Najczęściej wskazywano natomiast stwierdzenie, że przeszkadzają, ponieważ nudzą się, gdy nauczyciel mówi i dyktuje (35 wskazań chłopców i 15 wskazań dziewcząt). 35 uczniów i 8 uczennic przeszkadzało podczas lekcji, ponieważ chcieli sprawdzić, jak zareaguje na takie zachowania nauczyciel. 30 chłopców i 9 dziewcząt jako przyczynę przeszkadzania nauczycielowi wskazali fakt, że szybko rozumieją temat lekcji i się nudzą. 22 chłopców i 11 dziewcząt za przyczynę niestosownego zachowania wobec nauczycieli uznali nudę, gdy nie rozumieli materiału omawianego na zajęciach. 16 uczniów i 13 uczennic przeszkadzało nauczycielowi, by zaimponować rówieśnikom, a odpowiednio 18 i 4 – ponieważ przestali lubić prowadzącego. 60% ankietowanych za nauczyciela cenionego i godnego zaufania uznało sprawiedliwego pedagoga, a 55% pedagoga szanującego godność ucznia, niewyzywającego i wyrozumiałego.

Deskryptory TESE: relacja nauczyciel – uczeń, relacje interpersonalne, konflikt, postawa wobec szkoły, zachowania, atmosfera w klasie
TESE descriptors: teacher-student relation, interpersonal relations, conflict, attitude towards school, behaviour, classroom climate
Publikacje:
  • Marek, I. (2014). Z doświadczeń wychowawcy klasy przysposabiającej do zawodu. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 7, 10-17.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"