Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest zakres wiedzy dzieci 6-letnich na temat zdrowia i choroby (znajomość pojęć: zdrowie, choroba, czynniki determinujące choroby, działania zapobiegające chorobom, sposoby postępowania podczas choroby)? Czy istnieje związek pomiędzy poziomem wiedzy dzieci sześcioletnich o zdrowiu i chorobie a miejscem ich zamieszkania? Jaki jest związek pomiędzy zachowaniami zdrowotnymi dzieci sześcioletnich a miejscem ich zamieszkania? Do zebrania materiału badawczego wykorzystano technikę rozmowy, którą przeprowadzono z 85 dziećmi (w tym 42 mieszkającymi na wsi oraz 43 mieszkającymi w mieście), uczęszczającymi do placówek przedszkolnych w województwie lubelskim. Zdecydowana większość analizowanych definicji (63,5%) miała charakter połowiczny, tzn. respondenci zazwyczaj wymieniali tylko pewne jednostkowe cechy. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono trzy zakresy postrzegania zdrowia: 1) zdrowie jako przeciwieństwo choroby lub jej brak; 2) zdrowie jako kondycja fizyczna, psychiczna lub psychofizyczna; 3) zdrowie jako spełnienie określonych warunków (np. brak kataru). Okazało się również, że 18% dzieci błędnie rozumiało pojęcie zdrowia, a ponad 15% na postawione pytanie odpowiedziało „nie wiem”. Przeprowadzone rozmowy wykazały ponadto, że większość respondentów (mieszkających na wsi i w mieście) do sposobów dbania o zdrowie zaliczała najczęściej odpowiednie odżywianie się. Żadne dziecko natomiast nie wskazało aktywności ruchowej. Udzielone odpowiedzi ujawniły również, że ponad 90% sześciolatków wiedziało, co oznacza termin „choroba”. |