BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zdrowie i edukacja młodzieży polskiej w świetle badań międzynarodowych
Data: [2008]
Badacz: Agnieszka Małkowska-Szkutnik, Joanna Mazur
Abstrakt:

Celem przeprowadzonej metaanalizy było przedstawienie wyników badań związanych m.in. z takimi zagadnieniami jak: postrzeganie własnego zdrowia; zachowania sprzyjające zdrowiu oraz ryzykowne dla zdrowia, które cechują młodzież w wieku 11, 13 i 15 lat w krajach UE (a zwłaszcza w Polsce); zróżnicowanie w zdrowiu polskich 15-latków; dostęp do edukacji na poziomie ponadgimnazjalnym w Polsce i w innych krajach; dostęp do opieki zdrowotnej wśród młodzieży w Polsce w porównaniu z innymi krajami. Przedmiot analizy stanowiły fragmenty międzynarodowych badań HBSC (edycja z roku 2005/2006), raport przygotowany na podstawie formularzy MZ-06 Roczne sprawozdanie o realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach (2006/2007), europejski raport o jakościowych wskaźnikach LLL oraz dane z badań PISA. We wszystkich analizowanych krajach u dziewcząt częściej niż u chłopców występowały dolegliwości mnogie. Okazało się, że dziewczęta częściej niż chłopcy jadły owoce i warzywa oraz częściej dbały o higienę zębów. 15-letnie uczennice częściej w porównaniu z uczniami paliły tytoń. Polscy chłopcy w porównaniu z rówieśnikami z innych krajów Europy często wyrażali zadowolenie ze swojego życia, ale byli jednymi z najrzadziej jedzących owoce. Polskie uczennice z kolei należały do grupy dziewcząt, wśród których odnotowano najniższy odsetek zachowań ryzykownych. Stwierdzono nierówności w zdrowiu wśród polskich 15-latków oraz w dostępie do opieki zdrowotnej. Młodzież mieszkająca na obszarach wiejskich oraz ucząca się w zasadniczych szkołach zawodowych w szczególny sposób jest narażona na działanie czynników utrudniających prawidłowy dostęp do kształcenia oraz właściwej opieki medycznej.

Deskryptory TESE: zdrowie, dostępność oświaty, opieka zdrowotna, choroba, dobre samopoczucie, młodzież, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: health, access to education, health care, illness, well-being, youth, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Małkowska-Szkutnik, A. i Mazur, J. (2009). Zdrowie i edukacja młodzieży polskiej w świetle badań międzynarodowych. Studia Biura Analiz Sejmowych Kancelarii Sejmu, 2, 45-83.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"