Abstrakt: |
Celem badania było określenie wpływu samokontroli i samooceny działania ucznia na poziom umiejętności technicznych. Założono wstępnie, że czynności związane z przedmiotem, którego kształt, barwa, zewnętrzna struktura, przeznaczenie ulega zmianie, wywołują przy tym zmiany w stopniu opanowania umiejętności i kształtowaniu się postaw i zachowań uczniów. W eksperymencie wzięła udział m.in. dwunastoletnia dziewczynka, późniejsza samobójczyni. Jej wyniki różniły się od rezultatów rówieśników w zakresie samooceny, sposobu wyrażania myśli i sposobu zachowania się. Do zbadania rezultatów pracy wykorzystano metodę grup porównawczych i takie narzędzia jak: skale opisowe dla uczniów do badania postaw wobec obowiązków szkolnych, oceniania, atmosfery w szkole; kwestionariusze dla uczniów do zebrania opinii o kreowanym sposobie uczenia się; arkusze obserwacji grupowej i indywidualnej; testy wiadomości i sprawdziany praktyczne; arkusze zadań technologicznych; arkusze badań samooceny. Dwunastolatka nie przejawiała – w opinii nauczycieli – skłonności samobójczych. Była skromna, pracowita, a jednocześnie nadpobudliwa emocjonalnie – płaczem reagowała na niepowodzenia szkolne. Szybciej niż jej koleżanki z grupy eksperymentalnej wykonywała zadania; jeśli popełniła błąd, irytowała się. Zwlekała z decyzją o samoocenie; upewniała się u nauczyciela, czy decyzja była trafna. Ze sprawdzianów uwzględnionych w badaniu otrzymała średnią ocenę 4,5. Nie była przez nikogo ponaglana ani krytykowana. W jej pracach pisemnych pojawiało się wiele zakreśleń, przekreśleń, świadczących o niezdecydowaniu. Jej samoocena w odniesieniu do wykonanych zadań była zaniżona. Za kostkę domino otrzymała ocenę 4,5, sama siebie oceniła na 3,5. Za tabliczkę pod jadłospis otrzymała od nauczyciela ocenę 5, siebie oceniła na 3,5. Za drabinkę na kwiaty dostała od nauczyciela 4,5 (samoocena: 4), za serwetniczkę na stół kuchenny – 5 (samoocena: 3,5). Dziewczynka – chociaż świetnie radziła sobie nawet z trudnymi zadaniami – deklarowała wykonanie zadań łatwych i średnich, zamieszczonych w arkuszach. Uczennicy zależało na pochwałach nauczycieli, afirmacji, ich brak wprawiał ją w zakłopotanie, a nawet w zdenerwowanie. Dziewczynka popełniła samobójstwo, skacząc z wysokości. Niektórzy uczniowie twierdzili, że przyczyną odebrania życia było posądzenie o kradzież. |