BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autoatrybucje społeczno-moralne. Rozwój jako zadanie i jako efekt działalności
Data: [1995]
Badacz: Barbara Karolczak-Biernacka, Mirosław Sakowski
Abstrakt:

Celem badania było określenie sposobu ujmowania rozwoju osobistego w autoprezentacjach młodzieży, w tym rozwoju jako werbalizacji potrzeby (chciałbym być…) i jako stawianego sobie celu (zamierzam być…) oraz rozwoju jako spostrzeganego efektu podejmowanych działań. W badaniu wykorzystano technikę ankiety z zastosowaniem 40-itemowej listy cech-wartości stosowanych do opisu ludzi (Lewicka, 1983), których stopień realizacji u siebie oceniano na 20-stopniowej skali. Badaniem objęto trzy próby: 477 uczniów szkół średnich z Poznania i Kórnika, którym zadano pytanie: Jaki jestem i jaki chciałbym być?; 577 uczniów szkół średnich z Warszawy, którym zadano pytanie: Jaki jestem i jaki zamierzam być?; 200 zawodników różnych dyscyplin sportowych, którym zadano pytanie: Jaki jestem, a jaki byłem przed podjęciem działalności? Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że uczniowie ujawniali potrzebę zmiany swoich cech oraz formułowali w związku z tym wymierne cele. Z perspektywy postaw prorozwojowych można było dostrzec u badanych wysoki poziom samoświadomości pożądanych standardów, w tym wartości moralnych. Młodzież okazała się jednak oszczędna w przypisywaniu sobie cech pozytywnych, nie faworyzowała siebie i przyznawała do cech negatywnych. Wskazywało to na wysoki poziom samokrytycyzmu i dyssatysfakcji. Większość uczniów formułowała plany rozwoju, były one jednak ograniczone. Dominowała tendencja do uzupełnienia garnituru własnych cech wyższym ich natężeniem – większą liczbą cech gwarantującą kompetencje zadaniowe, osiągnięcia i rozwój; więcej uczciwości, życzliwości wobec innych, kultury bycia itp.; więcej zrównoważenia psychicznego, spokoju wewnętrznego i braku lęku.

Deskryptory TESE: samoocena, rozwój poznawczy, szkoła średnia, szkoła średnia o profilu zawodowym, osobowość, psychologia
TESE descriptors: self-evaluation, cognitive development, secondary school, vocational school, personality, psychology
Publikacje:
  • Karolczak-Biernacka, B. i Sakowski, M. (1995). Autoatrybucje społeczno-moralne. Rozwój jako zadanie i jako efekt działalności. Edukacja, 1, 28-46.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"