BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Autoagresywne zachowania dziewcząt niedostosowanych społecznie
Data: [1996]
Badacz: Joanna Moczydłowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie częstotliwości, form i przyczyn zachowań autoagresywnych wśród wychowanek Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego przeznaczonego dla dziewcząt w wieku 13-18 lat. Badaniem sondażowym objęto 30 wychowanek w wieku 15-18 lat, które miały już doświadczenia związane z samookaleczeniem. Czas przebywania badanych w placówce wynosił od kilku miesięcy do czterech lat. Wszystkie badane pochodziły z rodzin patologicznych. Wyniki badania pozwoliły sformułować następujące wnioski: zachowania autoagresywne, czyli samookaleczanie się i próby samobójcze, dotyczyły znacznej większości dziewcząt przejawiających oznaki niedostosowania społecznego i miały najczęściej charakter stałej skłonności. Najczęściej dokonywanym rodzajem samookaleczeń były tzw. sznyty. Większość przypadków samookaleczeń miała charakter buntu przeciwko sytuacji życiowej. W wielu przypadkach była to swoista próba wołania o pomoc, czasem celem dziewcząt było wywołanie poczucia winy w rodzicach oraz „ukaranie” ich za ich alkoholizm i złe traktowanie. Autoagresja stanowiła również formę podświadomego dążenia do samoukarania wynikającego z zaniżonego poczucia własnej wartości u dziewcząt nieprzystosowanych społecznie. Wiele z badanych dziewcząt dokonywało autoagresji w sytuacji zawodu miłosnego, co mogło świadczyć o chęci zagłuszenia cierpienia psychicznego cierpieniem fizycznym oraz o nieumiejętności radzenia sobie ze stresem i postrzegania swojego życia w dalszej perspektywie czasowej.

Deskryptory TESE: samoocena, płeć żeńska, zachowania społeczne, relacja rodzice – dziecko, środowisko społeczno-kulturowe
TESE descriptors: self-evaluation, female, social behaviour, parent-child relation, socio-cultural environment
Publikacje:
  • Moczydłowska, J. (1996). Autoagresywne zachowania dziewcząt niedostosowanych społecznie. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 1, 28-30.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"